f

2009-09-14

Nordlig vind brukar innebära klart vatten så jag åkte ner en snabb tur till hamnen i det sista ljuset för att se om det var någon kul mikrofisk hemma.

När jag letat en stund får jag se ett stim på ca 10 cm vatten. Fiskarna var väl ungefär 5 cm långa. Storspigg tänker jag först men när jag står och tittar på dom så stämmer det inte riktigt. Ganska stora huvuden och en helt annan mjukhet i kroppen än vad spigg brukar ha. Kan inte riktigt placera dom men mjukheten i kroppen påminner lite om sill.

Släpper ner grejorna och efter en del nafs framförallt på blyhaglet så hugger en av dom på riktigt. Får upp den någon centimeter ovan ytan innan den släpper. Men på den korta tiden hinner jag se massa fenor och en underlig teckning på fisken. Prickar ränder eller fläckar.

Kroppen och fenorna påminde om svart smörbult tycker jag. Blir ännu mer förundrad nu, svart smörbult simmar inte i stim så där aktivt. Har ingen aning om vad det där var för art. Min bästa gissning är leopardbult vilket hade varit en helt grym fångst.

Letar efter stimmet igen men det är borta. Efter några minuter kommer det tillbaka och ganska snabbt smäller det på en fisk till. Den här gången följer den upp hela vägen och det visar sig vara en....

..torsk! Vad gör ett torskstim inne på 10 cm djupt vatten inne i en sunk-hamn? Torsken fick självklart simma tillbaka efter ett snabbt kort.

Så långt är det väl inte helt vanligt men inte direkt någon sensation. Det skumma med fångsten är betet. Jag hade inte hunnit fixa något agn när jag såg stimmet så jag tog det som låg närmast till hand nämligen

ett av bladen från en av dom här blommorna. Undrar hur många som fångat torsk på blomma? Funkade hur som helst, hade en rätt bra gång i vattnet faktiskt he he.

Förövrigt kul att se folks miner när man står och fiskar på 10 centimeters vatten. Av någon anledning verkar det reta folk som tror dom kan något om fiske något oerhört vilket är grymt kul.

Gick vidare och skulle se om multarna var hemma. Det var dom men inte på något bra humör idag. Väldigt skygga och stack så fort dom fick syn på mig. Underligt. Hade tänkt fota en men hann inte. Knäppte däremot en bild på den här skrubban som trodde han var världsmästare på kamouflage. Kolla vad nöjd han ser ut.

Categories: ,

3 kommentarer:

Simon-NS sa...

Om det är något jag ska hålla mig till är det nog micro-fiske. Men hur fungerar det. Har man speciella spön/drag/krokar eller funkar det på valigt spö med små krokar?

Patrik sa...

Det är egentligen inga speciella grejer mer än att dom är väldigt små. De minsta krokarna och den tunnaste linan du kan hitta är en bra start. Ett "vanligt" spö fungerar bra även om det bästa är att man har så vekt spö som möjligt för att minska risken att fisken sprattlar av.
Jag kör med krokar i storlek 32 men det är väldigt svårt att hitta såna i Sverige.

Simon-NS sa...

Det är alltså import som gäller.

Subscribe to RSS Feed