f

2009-11-30

Så här års tycker jag antalet fisketillfällen blir färre och färre. Det enda jag egentligen kan komma på är skrubbskäddefiske och kanske börjar t om det bli för sent. Mycket av det andra fisket jag kommer på kräver i princip båt.

Får helt enkelt hoppas på tidig is i år. Har en sjö där isen väldigt ofta brukar lägga sig till mellandagarna. Det har säkert gått att fiska 10/15 av de senaste åren under julledigheten.

Fisket brukar vara ok mängdmässigt men uselt storleksmässigt. Min största abborren från isen i den här sjön de senaste 15 åren vägde 390 gram. Den näst största räcker nog inte ens upp till hektot.

Förutom småabborre finns det en hel del gädda i sjön men den enda kontakten med gädda under alla dessa år har varit ett anfall på en abborre som var på väg upp. Lite konstigt, man tycker man borde haft något påslag på en pirk.

Helt tom på planer är jag dock inte. Högst troligen blir det minst en tur uppåt Bohuslän den kommande perioden. Målet för den turen blir någon av de mindre lite ovanligare fiskarna - randing sjökock, diverse skärlångor, kanske paddtorsk och oxsimpa. Sen kan man ju alltid drömma om bonusfångst av småfläckig rödhaj, skäggsimpa osv osv.

Jag tror helt klart på att lägga mer kustmetetid under den kalla perioden för att få något ovanligt nu när man slipper läppfiskarna.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed