f

2010-05-28

Igår var jag nere en sväng vid havet och fick syn på en oidentifierad nålfisk som simmade på grunt vatten. Jag hade mikrogrejerna med och hann fiska på den i bortåt 5 minuter helt utan att den visade något direkt intresse för mitt bete. Vilken av våra sex nålfiskar det var är jag lite osäker på. Större havsnål och krumnosig havsnål kan räknas bort. Större kantnål var det högst troligen inte heller. Då återstår mindre kantnål, mindre havsnål och tångsnälla och jag tror att den sistnämnda är den troligaste gissningen.

Jag tycker det är lite konstigt att den inte var intresserad. Enligt literaturen äter dom bland annat fiskyngel och rovfiskar brukar ju alltid åtminstone undersöka om något är ätbart.

En art som var desto mer aktiv igår var tångspiggarna, jag fick flera gånger lufta undan betet för att undvika fånga en. Om någon (mot förmodan) är sugen på att fånga en tångspigg är det nog läge nu, vid tidigare tillfällen har jag fiskat senare på året och då har dom varit väldigt svåra.

Om / vad det blir för fiske i helgen vet jag inte. Eventuellt sticker jag ut ikväll och försöker skoja upp en tobis. Jag har sett en del skumma ekon på ekolodet som kanske skulle kunna vara tobis.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed