f

2010-05-29

Gick runt i någon timme och letade, såg inga arter som jag inte redan fått. Fiskade en del på några sjustråliga smörbultar. Det är lite multefasoner på dom. Simmar fram till betet, står och stirrar men vägrar hugga. Istället kom det en annan art och knep betet framför nosen på smörbultarna. Någon som klarar att bestämma vilken art det är på bilden?

Förutom minifiskarna såg jag en del öring så när jag tröttnat på dom sjustråliga smörbultarna och när dom tröttnat på mig bytte jag till flugspö och kastade lite. Efter en stund kommer det ett stim med småöring som jag skojar lite med, drar flugan fram och tillbaka framför mig och dom simmar efter. Plötsligt kommer det en "riktig" öring skjutande som en pil från sidan och anfaller flugan. Hade ingen chans att göra något vettigt mothugg så överraskad jag blev. Det var ingen särskillt stor fisk, men jämfört med miniöringarna innan så var den helt ok.

Därmed drar vi topp 3 skrämselöverraskande pulshöjare vid fiske:

3) Öringen ovan.

2) När man står och stirrar på nån spigg och plötsligt kommer årets första multar och simmar förbi. Spiggarna väger 1 gram, multarna 4 kilo. 4000 ggr större fisk alltså.

1) När jag fiskade skrubba en höst, känner några stötar vid hemvevningen av bottenmetet. Kollar ner. Ser, vad jag tror är, en krabba på 1 meter i diameter som jagar räkan. Har sällan blivit så rädd. Efter en stund inser jag att det inte är en krabba utan en skarv som simmar bakom räkan.
Categories:

4 kommentarer:

joacim.naslund sa...

Jag är nästan helt säker på att det är en storspigg på bilden...

joacim.naslund sa...

Hade varit pinsamt annars med tanke på att jag jobbat med storspigg de senaste månaderna. ;)

Patrik sa...

Kommit fram till nått kul?

Du har inga kollegor som sitter och trycker på bra småspiggsställen? :)

joacim.naslund sa...

Är i analysstadiet, så jag har inga resultat ännu. Kollar hur uppväxtmiljön spelar in på beteende och hjärnstorlek.

Tyvärr inga tips på småspigg, säger till om jag hör/ser något.

Subscribe to RSS Feed