f

2010-09-04

Idag blev det alltså en tur nedåt Skåne på ett tips om sandkrypare. Ganska usla vägar i slutet och navigatorn visste inte att vissa vägar fanns så det blev till att lita på lokalsinnet ibland. Väl framme vid 13-tiden packar jag upp och börjar med ett spö med bottenmete och paternostertackel. Det nappar ganska omgående och trots att jag visste det var risk för massa bifångster trodde jag det var sandkryparen som satt direkt. Det var det inte, det var en abborre och den följdes snabbt av en liten mört. Efter det så satt det en abborre till innan det dog ut totalt.

Vid det här laget hade jag tacklat upp ett spö till för flötmete. Men inte mycket hände förutom att jag hade några enstaka försiktiga napp då och då. Efter några timmar bestämde jag mig för att flytta mig till ett annat ställe. Där hade jag också ett par napp men inget mer. Funderade på om jag gjorde något fel och kom fram till att jag skulle testa med glidande tackel istället för pater noster. Pater noster-tacklet gjorde att maggoten inte höll botten riktigt i strömmen och med tanke på sandkryparens mun borde det inte vara positivt tänkte jag.

Tacklade upp båda spöna med bottenmete med glidande och testade en liten maskbit på det ena spöt. Nu börjar det nappa på båda spöna. Ett par mörtar kommer upp på feederspöt med maggot medan maskspöt genererar abborrar. Efter nästan 4 timmars fiske så kommer äntligen sandkryparen. Otroligt efterlängtad fisk, halva Skåne hörde antagligen glädjeropen. När jag drog upp maskspöt för ihoppackning satt där även en liten gers.

Om jag snabbt skulle få en sandkrypare var planen att testa efter Tobis. Först åkte jag till Halmstad men hittade inte fiskestället. Tänkte då åka vidare till Varberg men insåg att jag skulle hinna fram precis vid solnedgången så jag skippade det väldigt nöjd för dagen.

Fler bilder kommer i dagarna. Imorgon blir det nog mer fiske. Multe eller tånglake är planen.
Categories: ,

4 kommentarer:

Haze sa...

Fin fisk ;) Stort grattis ;)

Benny sa...

Grattis. Väldigt spännande att följa din jakt. Keep on.

staale sa...

Grattis!
Koolt med jakt-dag, oppdateringer underveis og goal!

Patrik sa...

Tackar tackar.

Subscribe to RSS Feed