f

2010-09-25

Trots segt fiske var det en kul fisketur. Jag började fiska på ett ställe man inte får fiska på efter sista september och efter en stund smällde det på en hyfsad skrubba. Den vägde runt 500 gram och under tiden jag drillade den så simmade det fram en grov öring och tog sig en titt på vad som hände. Det såg nästan ut som den var sugen på skrubbskäddan! Jag stog och tittade på öringen och plötsligt var skrubbskäddan borta. Öringen simmade efter skrubban ner. Jag funderade på om jag skulle sätta på något mer öringvänlig medtod än bottenmete med räka men fortsatte istället efter skrubbskäddorna.

En liten stund senare steg en ny skrubba på men även den gick loss, synd för den kändes ganska större än den förra. Jag fortsatte fiska och någon minut senare steg det på en ny fisk. Den här kändes dock inte som en skrubbskädda - det var öringen. Tyvärr gick även den av efter någon sekund. Tre tappade fiskar, vad var detta? Jag kontrollerade kroken och den kändes inte direkt jättevass så det fick bli byte. Synd på öringen, det var nog den grövsta öringen jag sett. Svårt att estimera någon vikt men den var otroligt grov men kanske inte jättelång så jag gissar på 2-3-4 kilo. Vad är det med öringarna nu för tiden? I somras fick jag en på bröd och nu nästan en på bottenmetad räka.

Det fortsatta fisket gav en miniskrubba (på bilden nedan) och sedan en några hekto större på ett annat ställe lite längre bort. Det kommer nog bli en hel del skrubbskäddefiske i höst. Jag vill ha en över kilot!
Categories: ,

1 kommentarer:

Haze sa...

En skrubba över kilot!? Då är vi två, i vinter kommer dem ;)

Subscribe to RSS Feed