f

2011-06-15

Idag kom ett paket med bland annat en krokask jag tänkte testa. Jag har stört mig något enormt på att krokarna ligger och skramlar, blir slöa och blandas med varandra i min gamla ask. Den här verkar smidig med magnetisk botten och en liten "penna" med magnet man kan pilla loss krokarna med. Krokasken ligger alltid i fiskeväskan, alltid bra att ha med krokar i olika storlek om någon intressant art skulle dyka upp.

Som jag tror jag har skrivit några gånger så kom jag på den briljanta idén att jag skulle bokföra alla fiskar jag fångar under det här året. Och visst, det kommer bli lite intressant att se hur många det har blivit när året är slut men något jag har märkt är att det är helt galet svårt att hålla reda på fiskarna när man är ute och fiskar. Senast på Gullmarn satt jag och rabblade för mig själv vid varje ny fångst, 17 torskar, 5 rötsimpor, 1 glyskolja osv.

Tror jag har hittat lösningen på problemet nu, hittade en widget till Androidtelefoner som heter Simple Counter Widget. Väldigt smidigt, nu är det bara att klicka upp räknaren ett steg och så slipper man hålla reda på räkningen.
Jag har även hört rykten om att det finns någon sorts app (?) som heter något i stil med "papper och penna", ryktena säger också att man inte ens behöver en telefon för den makapären. Själv tycker jag det låter väldigt gammaldags.

Kanske ett tips för Hasse & Adam och gänget på Fiskeligan? Ni måste ha samma problem, eller har ni bättre minne än mig?

Fiskemässigt har jag inget direkt på gång, är sugen på multefiske men vädret ser inget vidare ut dom kommande dagarna för detta. Får se vad man kan hitta på.

8 kommentarer:

Benny sa...

Dan som ingår i Team-Safari har skrivit upp i stort sett varenda fisk han fångat sen 70-talet!
Nej, han é inte rätt vaccinerad...

Patrik sa...

Jösses, hur många har det blivit?

Benny sa...

Tror inte han sammanställt det. Inte nog med det, han skriver upp vilken längd de har också...

Patrik sa...

Kul att kolla tillbaka på det sen!
Själv skriver jag upp vikten, orkar inte väga alla dussinfiskar så det blir mest gissningar. Får lägga ut en halvårssummering när juni är slut.

Adam sa...

Krokasken verkar smidig! Var köpte du den?
Ja, det där med att hålla reda på 24 löjor 13 sarvar 7 abborrar 2 ålar eller var det 4, 5 björknor om jag nu räknade den sista annars 4 blir precis så rörigt som det verkar. Börjar fiskarna sen bli stora och ska vägas och mätas, då blir det riktigt svårt! Då måste i alla fall jag skriva, Hasse är dock bättre på att komma ihåg.
Själv har jag en gammal mobil så det blir sms-varianten, vilket tar lite lång tid så jag brukar skita i det. Stenåldersvarianten: Papyrus och krita, blir det ibland, men fukt och skit förstör ofta.

Patrik sa...

Köpte den här: http://www.piscari.se/DAM-Magnetisk-Krok-box-DAM-2011_prk/Produkt_srk/

Papyrus och krita låter smidigt hehe.

Haze sa...

Hehe ja ibland blir det svårt att hålla räkningen, men tar man 100 fiskar på en dag (vilket händer) så får man avrunda lite. Nu har vi skrivit upp samtliga fiskar som vi fångat sedan 1995 och det har blivit ungefär 26 000 (varav jag och Adam tagit ungefär hälften) och det är nog bara någon enstaka fisk som det felar på skulle jag gissa så det går någorlunda att hålla reda på :) Papyrus och penna är nästan alltid med, men jag använder oftast en app som heter "awesome note" om det börjar bli för mycket att hålla reda på..

TEAM ISOLA/LOWRANCE sa...

Haha, ni är för roliga tänkte jag, men faktum är att jag har alla mina fiskepass sedan 1991 (vill jag minnas) uppskrivet i kalendrar! I början skrev jag bara plats, men senare blev det mer utvidgat med exempelvis vem som var med, roliga fångster och väder de gånger det kunde vara intressant att notera.

/Markus

Subscribe to RSS Feed