f

2011-06-27


Jag läste precis igenom det jag skrev för nästan två år sen angående återstående arter. Sedan dess har det blivit 11 nya arter. Det som är positivt är att två av dessa 11 hade jag inte ens med på listan: vitlinglyra och pirål. Vid tillfället jag skrev det där för två år sen hade jag 48 arter, sedan listade jag 50 arter. Jag lämnade alltså två arter öppna för bonusfångster och dom är ju home safe nu. Det känns ju dock som det kommer bli fler arter jag inte hade räknat med om jag redan nu fyllt dom två öppna platserna. Man kan ju alltid hoppas på det i alla fall för det lär ju inte bli helt lätt att plocka några av dessa arter jag har på listan: sjurygg, nissöga, mindre kantnål, håkäring och bergskädda.
Resten av firrarna på listan känns mer eller mindre överkomliga även om det visat sig att t ex nors och randig sjökock kan krångla ordentligt.

En bonusart jag fortfarande grämer mig att jag missade är den ryggstrimmiga pelamiden / boniton (bilden). Det kommer bli oerhört spännande framöver att se om det kommer rapporteras några nya fångster av dessa häftiga fiskar.

Skall jag våga mig på en gissning på kommande nya arter så chansar jag på några av dessa:

Småspigg - här har jag ett kanonställe tror jag, det känns så lovande att jag sparar att fiska på det till en längre tid med art-torka. Bara för jag skrivit det nu så visar det väl sig att det bara är fullt med storspigg där nu.

Guldfisk - skall inte vara problem heller, fast ställena ligger rätt långt bort.

Gräskarp - trodde jag hade ett riktigt bra ställe men är nu osäker på om det finns någon gräskarp. Har några andra ställen där jag vet det finns, hade dom legat närmare hade man kunnat nöta ut arten men nu känns det mer chansartat.

Randig sjökock - skall väl inte vara några problem, eller vad säger ni Hasse, Adam och framförallt Kjell (som plockar minst en randig sjökock per fisketur nu känns det som).

Kolja, slätvar, kusttobis, tobiskung, lerskädda - någon av dessa måste ju bara komma upp på en Öresundstur med lite vilja?

Långa, mindre kungsfisk, tobisarna igen, havskatt, bonus-pigghaj - samma som ovan fast Måseskär.

Bäckröding - verkar som jag har ett bra ställe nu men som så mycket annat ligger det långt borta.

Oxsimpa - planerar för en tur antingen norrut eller söderut. Hoppas bara det fungerar lika bra när det är varmt i vattnet längre fram på sommaren.

4 kommentarer:

Haze sa...

Många häftiga arter kvar att satsa på! ;) Bör gå, men nissöga och mindre kantnål undrar jag... det krävs liten krok :)

Irvin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Irvin sa...

Lykke til med videre satsing!

Patrik sa...

Jo det blir nog inte lätt som sagt Hasse. Tyvärr verkar det ju inte finnas mindre krok än storlek 32 heller.

Subscribe to RSS Feed