f

2011-07-05

Idag blev det alltså en tur med båten. Planen var att sticka ut till Djupa Rännan och se om man kunde få något kul längs med kanterna där. Svaga vindar var utlovade men tyvärr var det massa gammal sjö där utåt. Vi stannade en bit utanför Vinga angöring och hittade en grundtopp som låg brevid djupare vatten (70 meter) men det gav bara småtorsk.

Desto roligare var det att ett stim (flock?) med tumlare dök upp och körde några varv runt båten. Svårt att fota men fick i alla fall ett hyfsat kort.

Efter att ha kämpat en del mot en jobbig avdrift och jobbiga vågor som väl var runt 2 meter höga sökte vi skydd bakom Vinga istället.

Torsk fanns det gott om där, här är en av brorsans.

Jag fick även en glyskolja och någon sandskädda där inne men inga roligare arter. Vi bestämde oss istället för att fiska lite makrill och tuffade vidare till ett ställe där det skall vara ok fiske.

20 meter djupt och jag släppte ner en agnad häckla till 14 meter och det small på direkt.

En taggmakrill var det. Skoj, har bara fått en sådan innan.
Efter detta var det hyfsat bra makrillfiske med 4 stycken på häcklan som mest - kaos. Underligt nog var det bara jag som fick någon makrill. Trots att jag bytte spö med brorsan fick han inget medan jag fick direkt på spöt och häcklan han hade harvat med i någon timma. En annan sak jag inte varit med om innan i den här omfattningen var att många av makrillarna (inga jättar) tog på pilken istället för häcklan. Farsan tappade t ex en som hade tagit på en stor (blyfri) 200 grams pilk.
Categories: , ,

4 kommentarer:

Peter A sa...

Brist på kompetens var nog mitt problem.

Adam sa...

Fräckt med taggmakrill! Fan jag vill oxå ha tillgång till båt!

Haze sa...

Drömfisk den där taggmakrillen!

Panta burkarna Adam! Vi köper en båt snart :)

Patrik sa...

Åter igen, hade gärna bytt den mot en skärlånga hehe.

Subscribe to RSS Feed