f

2011-07-31

När jag tittade ut i eftermiddags efter regnet såg det väldigt stilla ut. Efter en snabb koll på SMHI blåste det bara 3 m/s nordöstlig vind ute på vinga. Jag ringde farsan och frågade om han inte var sugen på att göra ett nytt försök på djupa rännan och det var han.

Väl där ute var det bra förhållanden (förutom den nordöstliga vinden då som kanske inte är optimal fiskemässigt) och en inte allt för störande drift. Vi körde förbi Vinga västra angöring och ut mot djupa rännan och började leta efter intressanta fiskeplatser. Vi bestämde oss för att testa en 40 meters grundtopp med omliggande djup på ca 70 meter. Det gav torsk på strax under kilot.

När vi drivit förbi vad jag trodde var det heta området kände jag några försiktiga napp men det kändes inte som det var något som krokades vid mothugget. Efter en stunds funderade bestämmer jag mig för att veva upp och kolla agnet, man drar ju sig lite för det när man har 90 meter lina ute. Under uppvevningen känner jag att det är fisk på och strax under ytan ser jag något rött, tänker att det är en liten bergstorsk och lyfter in fisken när jag ser att det är en kungsfisk! Succé!

Måste erkänna att jag har dålig koll på dessa arter. Jag antar att det är en mindre kungsfisk, något annat är väl inte realistiskt. Skall givetvis dubbelkolla detta mer noga. Om någon tycker det är något annat så skriv en kommentar.


Hur som helst, årets femte nya art och nummer 60 totalt. Förutom detta blev det någon mer torsk och en sandskädda när vi testade efter makrill längre in. En liten krabbtaska fick jag också.

2 kommentarer:

Haze sa...

Fasen vad gott! Stort grattis Patrik ;) bara 40 kvar.

Patrik sa...

Tackar, aldrig fel med en bonusart!

Subscribe to RSS Feed