f

2014-10-30

Här är fortsättningen på mitt yrande om vilka lite mer ovanliga sportfiskearter som skulle kunna komma att bli fångade i Sverige i framtiden.

Vi fortsätter på arter som är relativt vanliga arter att fånga i Norge men som aldrig eller väldigt sällan fångats i Sverige.

Tångringbuk - kystringbuk - (Liparis montagui)
Tångringbuk. foto: Jon-Eirik Brobak
Det finns två arter av ringbukar i Sverige, större ringbuk (Liparis liparis) och tångringbuk (Liparis montagui). Jag har läst att dykare bara ser dessa fiskar under de kalla månaderna men vilken art av ringbuk som det syftas på här är lite oklart. När det gäller tångringbuken så tror jag ändå man skall leta efter fisken när det är kallt i vattnet. Som jag förstår det så fiskas arten i Norge genom att man vänder på tareblad och liknande och på så sätt letar efter individer att fiska på, ringbukar har en "sugkopp" dom använder för att suga sig fast mot föremål.

Tångringbuken är en liten art med en maxlängd på 12 cm enligt Fishbase. Det kan ju tyckas konstigt att fiska efter en sån art men det är ju givetvis hur häftigt som helst om man lyckas få en.
Senaste året har jag hört två observationer av ringbuksliknande fisk där minst en verkligen lät som det var tångringbuk. Själv har jag håvat ett litet snultrayngel (stensnultra tror jag) som höll till i en tångruska som jag först trodde var en ringbuk, fisken var orange och hade samma fjäll/skinn som en sutare men annars inte alls lik ringbuk.

Vad jag läst verkar arten ganska glupsk bara man kan få till ett effektivt fiske på den för det är väl där svårigheten ligger med tanke på artens levnadsmiljö. Jag tycker dock inte det finns något mer som säger att detta inte kommer bli en art som finns på de flesta artfiskares artlistor i framtiden.


Leopardbult - rødflekket kutling - (Thorogobius ephippiatus)
Leopardbult. foto: Jon-Eirik Brobak
Arten har mig veterligen inte fångats i Sverige på spö ännu. Det är en relativt stor smörbult som syns av dykare i Gullmarn ganska ofta.
Jag tänker att arten är skyggare än svart smörbult eftersom den verkar föredra att gömma sig i håligheter och bergsprickor.

Detta verkar också bekräftas av norska artfiskare som säger att arten är mycket ljusskygg. Den skall dock vara glupsk och huggvillig bara man hittar den. Lyser man på en smörbult som simmar iväg direkt kan det vara en leopardbult. Hinner man lysa på den tillräckligt för att se blå färg på fisken så är det högst troligen en leopardbult. På land kan det kanske vara lite svårare att se skillnad på den och vanlig svart smörbult men leopardbulten har röda fläckar som skall framträda tydligast när fisken är död.

Att den inte fångats än är ganska konstigt, den kan mycket väl bli nästa drömart som knäcks och fångas här i Sverige. Kikfiske i norra Bohuslän eller Gullmarn tror jag är rätt melodi för arten.


Tångsnärta - hornkvabbe - (Chirolophis ascanii)
Tångsnärta.  foto: Jon-Eirik Brobak
En fisk som lätt känns igen på sina utväxter på huvudet. Har aldrig hört talas om någon sportfiskefångst av den här arten i Sverige och den sägs vara väldigt ovanlig. Frågar man dykare hävdar dom nog motsatsen, det verkar vara en till sån här art som dykare ofta ser men man aldrig fångar på krok.

Sägs finnas på 10-20 meters djup men i Norge kikfiskas den grundare än så, ibland bara på några centimeters djup.

Detta är alltså också en art som borde kunna hittas om man fiskar på rätt ställen vid rätt tidpunkt. Jag tror detta helt klart kan vara en av nästa drömart som fångas / knäcks.


Simpknot - nordlig knurrulke - (Triglops murrayi)
Foto: Karl Johan Sæth - artsfiske.blogspot.no
Nu i höstas håvades två simpknotar i Lysekilstrakten vilket tyder på det är en art som säkert är vanligare än man tror. I alla fall på vissa ställen. Jag har aldrig sett nån simpknot i verkligheten, varken i vatten eller på land, men det känns som att även detta är en art man skulle kunna ta för en vanlig rötsimpa under vadningsfiske och bara gå förbi den utan att fiska på den.

I Norge är det bara är en plats som levererar simpknotar till norska artfiskare vilket är lite speciellt. Skulle man kunna hitta en sån plats i Sverige också?

Tack till Jon-Eirik Brobak och Andreas Næristorp som lånade ut bilder till den här delen. Läs deras bloggar här: fiskedillaa.blogspot.com och här: artsfiske.blogspot.com

Nästa del kommer bland annat innehålla en del fiskar som inte är påträffade i Sverige men som, om dom inte redan finns, riskerar dyka upp här. Stay tuned!

3 kommentarer:

Haze sa...

Fasen vad sugen jag blir på Gullmaren nu :D

Robert sa...

Gillar denna serien inlägg skarpt.
Du tar galenskaperna till nästa nivå!
Väntar med spänning på nästa del!

Patrik sa...

Gött! Nästa del blir ännu galnare tror jag :)

Subscribe to RSS Feed