f

2014-10-17

Femtömmad skärlånga. Foto: Hans Lindqwist (fiskeligan-haze.blogspot.se)
Jag kommer ihåg att jag för några år sedan var tveksam om det ens var realistiskt att försöka fånga 100 arter i Sverige. Några år senare har man lärt sig mycket, inte minst tack vare utvecklingen av vadkikfisket, eller vad man skall kalla det. Fisket där man vadar runt, ofta i mörker, med eller utan vattenkikare. Hundra arter känns som det är långt från någon omöjlighet nu. Om inte annat vittnar de unika arterna som registrerats i  50-klubben om det, i skrivande stund 120 olika fiskarter registrerade som sportfiskefångster.

Det är intressant att läsa mina funderingar jag skrev för fem år sedan om de fiskarter jag trodde skulle krävas för att nå hundra arter. Sedan dess har kikfiskets utveckling gjort att man knappt höjer på ögonbrynen för drömfångster som tunga, större kantnål och fenknot. Det har dessutom öppnat upp för fångster som mulle, tångsnälla, större havsnål, skäggsimpa, och klarbult. Lägger man till invasionen av ryggstrimmig pelamid (bonito) och den svartmunnade smörbulten så är det många arter som hamnat på fiskares artlistor som man inte kunnat drömma om för några år sedan. Om/när jag lyckats med mina 100 arter så tror jag att artlistan kommer se helt annorlunda ut än vad jag trodde då.

Framtiden då, finns det fler arter som vi kan förvänta oss? Jag tror det, om vi tittar på grannlandet Norge där artfisket är mycket mer utvecklat än här så är det en del arter som är knäckta där som inte är knäckta i Sverige. I detta inlägget fokuserar jag på skärlångorna vilka jag tror är vanligare än man tror. Kjell rapporterade för några veckor sen fiskar han bedömde vara skärlångor som kom fram och "störde" honom när han fiskade på en fenknot.

Silverskärlånga (Gaidropsarus argentatus) (sølv-tangbrosme)
Arten har tre skäggtömmar på huvudet; en under hakan och två på nosens ovansida. Arten finns i Atlanten men jag har inte hittat nån information om att den påträffats i svenska vatten. Skall dock förekomma i Norge. Knappast någon art vi kan förvänta oss fångas i Sverige.

Nordlig skärlånga (Ciliata septentrionalis) (nordlig tangbrosme)
Fem skäggtömmar på huvudet, eller elva beroende på hur man räknar.  En under hakan och fyra på nosens ovansida.  Dessutom har den nordliga skärlångan ytterligare sex utväxter på överläppen, något som skiljer arten från den femtömmad skärlångan.
Arten är bara påträffad några få gånger i Svenska vatten och har mig veterligen aldrig fångats med spö i Sverige. I Norge har den däremot fångats. Till en början antogs fisken som fångades där vara en femtömmad skärlånga men efter att den rutinerade fiskfotografen Rudolf Svendsen fattat misstanke för fisken så kunde man artbestämma den till nordlig skärlånga.
Läs mer om fångsten här: http://www.hooked.no/artikler/unik-stangfangst-fra-bergen

Strandskärlånga (Gaidropsarus mediterraneus) (strandtangbrosme)
Tre skäggtömmar, en under hakan och två på nosens ovansida. Vad jag kan hitta har arten aldrig påträffats i svenska vatten. I Norge har den fångats, fantastiskt nog av samma fångstman som fångade den nordliga skärlångan. Läs mer om fångsten här: http://www.hooked.no/artikler/unik-fangst-fra .
Det som talar för att den skulle kunna dyka upp här är väl att den enligt litteraturen föredrar grundare vatten.

Femtömmad skärlånga (Ciliata mustela) (femtrådet tangbrosme)

Adam Alexandersson med femtömmad skärlånga.
Foto: Hans Lindqwist (fiskeligan-haze.blogspot.se)
Den här har fångats i Sverige flera gånger. Arten har som namnet skvallrar om fem skäggtömmar, en under hakan och fyra på nosen.
Det här är den skärlånga som är den vanligaste skärlångan att fånga både Norge och Sverige. Det är ingen vanlig fångst, så att säga att arten är knäckt tycker jag inte riktigt att man kan säga även om både Adam och Hasse från Fiskeligan fångade var sitt exemplar en kväll för några år sedan. Dessutom har bland annat Hasse fångat arten några gånger innan dess. Arten sägs finnas ned till 25 meters djup och föredrar hårda bottnar. Svenska sportfiskefångster vittnar om att rätt årstid att fånga arten är den kalla årstiden. Kanske beroende på att den delar biotop med massa agntjuvar under den varma årstiden?

Fyrtömmad skärlånga. Foto Martin "Marran" Ödmar
Fyrtömmad skärlånga (Enchelyopus cimbrius) (firtrådet tangbrosme)
Den här skärlångan har fyra skäggtömmar, en under hakan och tre på nosen. Det finns det bara två kända sportfiskefångster mig veterligen. En gång i Norge (mer info och bild finns på http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article631073.ece) och en gång i Sverige. I Sverige var det Martin "Marran" Ödmar som fick en från isen i Gullmarsfjorden under koljafiske (på den tiden det fanns kolja där och man fick fiska dom) om jag minns rätt. Arten verkar trivas bättre på lite djupare mjukbottnar till skillnad från sin femtömmade kompis som man hittar grundare. Konstigt nog en ovanlig art att fånga, enligt nationalnyckeln är den fyrtömmade skärlångan vår vanligaste skärlånga.

Tretömmad skärlånga (Gaidropsarus vulgaris) (tretrådet tangbrosme)
Tre skäggtömmar, en under hakan och tre på nosen. Ovanlig art men väldigt grann art med fina färger med stora fläckar på kroppen. Jag känner inte till att den här är fångad på sportfiske varken i Sverige eller Norge. Levnadsmiljön sägs vara på hårdbottnar ner till 50 meter men den har även påträffats ända nere på 300 meters djup och på mjuka sand- och lerbottnar.

Sammanfattningsvis borde inte den femtömmad skärlångan vara alls omöjlig att få. En riktad satsning på natten på hösten / vintern / våren i något stenigt område. En sak som försvårar är att arten verkar vara rädd för ficklampeljus. Sen förstår jag inte varför den fyrtömmade skärlångan skall vara så svår att fånga om den nu är så vanlig. Den verkar leva på ställen som man fiskar på ofta i jakt på andra arter. Kan det vara en agnfråga?

Det var skärlångorna. Skall försöka skriva ihop lite mer om andra arter jag tror vi kan förvänta oss fångas i Sverige. Så håll utkik här, fortsättning följer.

1 kommentarer:

Marran sa...

Bra inlägg! Är också förvånad varför det inte tas fler fyrtömmade, då den ska vara vanlig.
Ev är den väldigt nattaktiv, inte många som fiskar med små agn på djupa lerbottnar nattetid. Vill minnas att jag fick min skärlånga i slutet av dagen, då det nästan var helt mörk. Ca 40 meter djupt.

Vi fick för övrigt flera koljor, min kompis fick bla en på ca 1 kg.
Det var tider det!

Har för mig att min fisk tog på en bit blåmussla.

En femtömmad ska det nog gå att pilla upp så småningom..

/Marran

Subscribe to RSS Feed