f

2015-06-01

11. Siklöja (Coregonus albula)
Jag är väldigt tveksam till att ha arten på den här listan. Det verkar som det är en väldigt svår art att krokfånga. Vissa säger det är hur enkelt som helst att ta den på flytande bröd men jag känner mig skeptisk till det tills jag sett det själv. En metod jag fått tips om som jag däremot tror på är ytterst små torrflygor. skäggJag har ändå siklöja på listan då den är en sötvattensfisk som då också finns på ett begränsat område samt ju är väldigt vanlig.

12. Skarpsill (Sprattus sprattus)
Det här är en art jag lyckas missa tror jag. Många misstar små sillar som skarpsillar och det hade jag också gjort ett tag. Jag har inga bevis för att ha fångat någon skarpsill och då strök jag den från listan för några år sedan. Det är ingen ovanlig art, jag har gjort några random försök med sillhäckla från båt men jag tror min största chans är att ta den i Gullmarn. Kanske kan man lägga någon dag på att fiska pelagiskt från isen. Det finns ju även chans på guldlax och sånt kul då.

13. Skäggsimpa (Agonus cataphractus)
Av någon konstig anledning är detta en av arterna jag känner mig säkrast på att fånga. Nöta runt och vada på hösten är metoden tror jag. Jag har fiskat på skäggsimpa men jag problem med att presentera betet och råkade skrämma bort den.

14. Slätvar (Scophthalmus rhombus)
Förr var väl enda kända logiska platsen att fånga en Öresund. Nu känns det mer troligt att få den på kikfiske. Jag har fiskat på några stycken men det har inte varit någon som velat hugga. Nog bara en tidsfråga innan det kommer en som är lite mer på.

15. Staksill (Alosa fallax)
Visserligen fredad men det händer ju långt från sällan att arten fångas, kanske framförallt under makrillfiske. Och det är lite det jag hoppas på att jag skulle ha den enorma turen att en staksill (eller varför inte en majfisk!) skulle hugga. Frågan är om arten kanske är vanligare än man tror men att det inte rapporteras för att fångsten tas för en stor sill / strömming.


1 kommentarer:

Haze sa...

Dom ska upp!!

Subscribe to RSS Feed