f

2015-06-04

Fick en rapport från Art-Kjell som kommer här i sin helhet.

Då kommer en utförlig rapport från min mycket trevliga och givande Norgeresa.
Jag fick två nya arter.


Först, jag börjar med det mycket märkliga, nästan kusliga att jag fick art nummer ett på det allra första utkastet och på den allra första räkan. En simpknot. (Sedan fick jag ingen mer på två dagars fiske på denna plats).
Sedan, sista dagen. Efter 5-6 timmars fiske. Jag sätter på bitar av den allra sista räkan jag har innan det är dags att avsluta veckans fiske. Det rister till lite i spötoppen och jag lyfter upp ny art nummer två. En tejstefisk. 
Är det inte konstigt. På två kilo räkor som jag hade med mig får varsin ny art på den första resp. sista räkan!!

Här följer en lista på de arter jag fångade:
Havskatt, 28-30 st
Stensnultra, ca 20 st
Rötsimpa, ca 18 st
Glyskolja, ca 16 st
Torsk, 13 st
Bergskädda, 12 st
Sandskädda, 9 st
Gråsej, 8 st
Randig sjökock, 6 st
Svart smörbult, 6 st
Blågylta, 4 st
Blåkäxa, 3 st
Bleka, 3 st
Vitlinglyra, 3 st
Lerskädda, 3 st
Rödspotta, 2 st
Mindre kungsfisk, 2 st
Glasvar, 1 st
Klorocka, 1 st
Berggylta, 1 st
Simpknot, 1 st
Tejstefisk, 1 st

Dag för dag:
Tisdag: Planen var att försöka få simpknot (på norska nordlig knurrulke). Som jag nämnde ovan fick jag den omgående, men sen ingen mer, så det var en riktig lyckträff.
I övrigt så kryllade det av havskatt, det var en riktig plåga stundtals för de var svåra att kroka loss, riktigt aggressiva, högg vilt omkring sig och hårda i mun så jag fick ofta byta krok efter att fått dom. Jag har aldrig sett så små havskatter förut. De var från en tånglakes storlek och uppåt 500 gr, de flesta. En på ca kilot kom väl upp också. Ingen matfisk alltså.
Fick ett par bergskäddor också och överraskande en liten glasvar. I övrigt sjökock,torsk,sandskädda, rötsimpa, stensnultra.

Onsdag: Båt på fjorden. Förvånansvärt trögt fiske. En havskatt, liten på 1 kg ungefär, en rödspotta, fin, blågylta, glyskolja, m.kungsfisk och ute på djupet 3 blåkäxor. Det som räddade dagen var att jag fick en klorocka påslutet.

Torsdag. Målsättningen var skyggfisk. Enligt tidigare tips från Brubak (blogg: Fiskedillå Rogaland), skulle man fiska den vid flod väldigt grunt på stenbotten. Jag hade fått tips om en plats. Frågan var vad jag skulle göra på dagen innan. Hade tänkt fiska skyggfisken från 18-21.. nånting. Hade ett ställe som såg bra ut på kartan vid Dirdal en mil från där jag bodde, där jag tänkte tillbringa dagen tills det var dags. Men detta ställe var nästan ofiskbart. Hopplös botten där jag fastnade hela tiden. Fiskade jag rakt ned från bryggan fastnade jag i nån geggig växtlighet, fick ett par stensnultror. Kunde inte stanna kvar på denna plats så jag åkte vidare till skyggfiskplatsen och började fiska där redan vi d 16-tiden. Det var ju väldigt lång tid tid flod men jag gick där bland stenarna och stack ned agnet här och där i förhoppning om något napp. Men det var totalt meningslöst, kände mig som en idiot där jag gick med spöt. Kämpade på till ca 21. Sen åkte jag hem. En helt misslyckad dag alltså.

Fredag: Hade tidigare Sms:at till Brubak om simpknoten, och han messade tillbaka och erbjöd sig att guida mig på en plats för leopardbult. Men detta var mörkerfiske så jag fiskade på dan från en flytbrygga i stavanger. Det var en spännande brygga att fiska ifrån. Fick resans största fiskar där. En havskatt på 2,25 gr och en bergskädda på 875 gr. I övrigt vanliga arter: Sandskädda riktigt fina, sen mest smått sej, bleka, en blågylta.
Sedan vid 21,30-tiden åkte jag ut till den platsen där jag skulle träffa Brubak vid 22-tiden. Från ca 21.30 till framåt midnatt forsade regnet ned så det var inte riktigt trevligt i början.
Vi lyste ned från ett par bryggor. Vi såg lite bultar här och där och han trodde det var leopardbult en del som vi såg. Vi fick dock bara vanliga smörbultar och stensnultror. Han stack hem vid midnatt och jag fortsatte till dryg 02. Men det enda jag fick var en och en annan svart smörbult. Så lite otur tycker jag att det inte lyckades. En kul dag ändå.
Jag måste skaffa mig en starkare pannlampa, liksom vid säveån ser jag inte när jag är en bit ovanför vattnet.

Lördag:  Nu var det dags för den andra misslyckade dagen. Ut med båten, problemet var att det blåste för mycket. Svårfiskat eftersom båten drev iväg för fort.
Trots det borde jag fått lite mer fisk tycker jag. Fick många glyskoljor, några vitlinglyror, en m.kungsfisk, några småtorskar, det var allt. Det var svårt att få lä, fanns inga vikar utan jag drev utmed bergen, mest med förhoppning om brunsnultra.


Söndag. Sista fiskedagen drog jag till Lysefjorden igen. Denna gång med en liten dröm om tångsnärta som dom någon sällsynt gång kan få där. Havskatterna var väldigt i farten denna dag också. Många rötsimpor också. Fick en hel del bergskädda, några riktigt fina 400-600 gr. Fick 3 st lerkäddor, märkligt jag fick de tre på en liten kort stund, i övrigt var dom inte på plats. Torsk, sjökock, sandskädda, rödspotta var övriga arter. 
Och så sista skälvande stunden på fiskedagen kom så tejstefisken helt överraskande.



Sammanfattningsvis, riktigt roliga ställen med mycket napp var bryggan vid Stavanger men framför allt bryggan vid Lysefjorden. Det bästa var att jag var helt ensam på bryggan båda dagarna, inget folk alls i rörelse och det nappade hela tiden och chans på spännande arter.

Vädret under veckan var växlande. Ösregn ibland, blåsigt ibland, soligt ibland. Vädret hindrade ingenting. Jag fiskade varje dag helt enligt plan som jag gjort upp innan.
En liten besvikelse var fisket i fjorden. Förutom rockan som ju var riktigt trevligt var fisket ganska uselt.
Leopardbultfisket var mycket spännande, men gav ju inget resultat. Fisket efter skyggfisk verkade hopplöst. Den skall ju enligt Brubak vara väldigt lätt om man fiskar på rätt sätt.

Positivt var de nya arterna samt fisket efter bergskädda, riktigt kul.

Boendet toppen, resorna gick jättebra. Helt nöjd med utflykten.
Categories: ,

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed