f

2015-06-05

Tänkte avsluta med några arter som inte riktigt kom med på listan över de arter jag tror jag kommer behöva fånga för att nå 100 arter men som jag ändå tänker är bra att nämna.


Bergvar (Zeugopterus punctatus)
Fångas mycket i Norge. Måste finnas ställen man kan kikfiska dom på i Sverige också? När det stället upptäcks kanske arten är knäckt och det är mer eller mindre bara att hämta en?

Brunsnultra (Acantholabrus palloni)
Finns längre ut i kustbandet om man bara kommer ut och kan ge det lite tid.

Glasbult (Crystallogobius linearis)
Klarbulten är avklarad och kvar är glasbulten. Glasbulten blir inte lika "stor" som klarbulten men den har krokfångats i Norge och då brukar det ju gå här också. Ingen art jag ser fram emot att fiska efter direkt.

Havskatt (Anarhichas lupus)
Man är lite orolig för havskatten som verkar minskat enormt i antal. Tror det kan bli svårt att få den här men det som är glädjande är att den ses av dykare då och då i Gullmarsfjorden bland annat. Kanske kan fångas med en stor portion tur.

Knaggrocka (Raja clavata)
Arten är fredad men fångas ändå då och då som bonusfångster. Lokalt skall den vara t om ganska vanlig. Har ingen plan för den här arten men den känns inte omöjlig som en bonusfångst.

Kusttobis (Ammodytes tobianus)
Känns som en svårare art att fånga än tobiskungen men det är många som har den på sina listor så den är långt ifrån omöjlig. Fångad som en bonusfångst när man fiskar tobiskung kanske? Dom jag har stött på har varit ganska små och även om dom varit intresserade av mina häcklor har dom mest varit rädda.

Leopardbult (Thorogobius ephippiatus)
Har skrivit om den här innan. Tror verkligen den skall gå att fånga, t ex i Gullmarn. Hasse hade pratat med några dykare som sa den var väldigt vanlig också. Bara hitta rätt plats och vara berädd på att nöta upp massa svarta smörbultar tills man hittat den rätta platsen.


Lubb (Brosme brosme)
Ut på djupen krävs. Om det blir av någon gång försöker jag mig gärna på att fånga en.

Sankt Pers fisk (Zeus faber)
Hela listans mest galna art? Varför får den vara med? Jo för det var något år den syntes väldigt stationärt i Gullmarn av dykare. Har för mig det var ganska grunt också. Jag känner bara det inte är helt omöjligt den dyker upp på ett vadarpass.

Silverruda (Carassius gibelio)
Skall ju finnas på Gotland. Lite lurigt att artbestämma den men jag undrar om den inte finns i andra dammar också?

Sjurygg (Cyclopterus lumpus)
Också en sån där art som känns att den kan knäckas när som helst. Fångas lite då och då på kikfiske efter piggvar och från turbåtar i Öresund bland annat. 

Skäggtorsk (Trisopterus luscus)
Jag kommer ihåg att det fanns massa skäggtorsk år 2006 vid Fläskberget, efter det verkar det vara glesare mellan fångsterna - bara en registrerad skäggtorsk i storfiskregistret efter det. Jag hoppas att det fångats några mindre skäggtorskar efter det eller att det kommer ett nytt år 2006.

Småtunga (Buglossidium luteum)
Jag hade på känn att en fångst av den här arten skulle dyka upp antingen i Norge eller Sverige och det gjorde den ju nu på våren 2015. Gäller att man inte misstar den lilla småtungan som ligger på botten när man vadar för en vanlig tunga och går förbi bara. 

Spetsstjärtad smörbult (Lesuerigobius friesii)
Finns bara två kända spöfångster av den här arten. Adams nu 2013 och en från Norge. Den från Norge var, om jag minns rätt, en riktad satsning från en dykare. Den får vara med på listan för att det nog är väldigt få som fiskar på det djupet med tillräckligt små grejer. Kanske kan jag göra om fångsten?

Tångringbuk (Liparis montagui)
Också en art som fångas mycket i Norge. Den är nog inte ovanlig i Sverige heller, gäller man hittar nån bra plats med mycket tare?

5 kommentarer:

Robert sa...

Sitter å spanar på potentiella groplöjor just nu. Men det är klart kan lika väl vara små mörtar...

Marran sa...

Kusttobis ska inte vara några problem, mycket vanligare än tobiskung i mitt tycke. Havskatt går ochså tämligen lätt att bocka av,bara att nöta på rätt platser vid rätt årstid. Har en plats vid Fladen (Kattbranten) som fortfarande levererar. (dock små katter).

/Marran

Patrik sa...

Rögle? Ja skall ju finnas där.

Låter lovande Marran!

Haze sa...

St Pers fisk!! Omg ftw!!? Junkergirella!!!

Patrik sa...

Hehe Hasse, sa ju det var en galen bonusfisk med!

Subscribe to RSS Feed