f

2015-10-12


Helgen skulle bjuda på svaga vindar och allmänt trevligt väder. Jag hade inte bestämt vad jag skulle fiska så när det kom ett sms från Conny med en fråga om vi skulle ut och fiska var svaret självklart. Vi bestämde att söndag var en bra dag och mötte upp på morgonen. Efter att ha sjösatt pep vi utåt på platt vatten.


Lite oroväckande var väl att det fräste om hummertinornas flöten i strömmen när vi passerade dom på väg ut och mycket riktigt var det ganska mycket ström där ute och det tog en liten stund innan vi fick koll på hur driften var.

Gråsej
När vi fick till driften så  nappade ganska bra med gråsej torsk och makrill och en fjärsing. Vi åkte runt och letade grundtoppar på positioner vi fått och även genom att studera sjökortet men blev gång på gång överraskade att grundtopparna antingen var väldigt små eller att vi inte hittade dom alls. Mycket märkligt. Strömmen långt ut var ganska besvärlig trots vi arbetade med elmotorn. Vi körde lite längre in och märkte att där var strömmen mycket mer behaglig så vi började drifta där.

Ganska snart smäller det till på Connys spö och när jag ser hur fisken kämpar så säger jag att det är pigghaj. Conny är lite mer pessimistisk men efter en stund så kommer det upp en riktigt snygg fisk i ytan, mycket riktigt en pigghaj. Några snabba foton senare så får hajen simma tillbaka ner i djupet.

Det smäller till på mitt spö också och det känns inte som dom vanliga sejarna eller torskarna. Är ganska säker på att det är en liten pigghaj men när fisken kommer upp så är det en grann knot. Conny får några knotar och jag tappar nån fisk, troligen pigghaj, då linan till upphängaren går av.

Vi fortsätter våra långa ganska snabba drifter och det ger lite blandade fångster med mest knot men också torsk och sej. När det börjar bli dags att ge sig för dagen så får jag ett rejält hugg på mitt spö. Jag känner det är en pigghaj som sitter på och då jag har bortåt 60 meter lina ute börjar en otroligt nervös drillning. Man vill ju aldrig att fisk skall gå iväg med tacklet och särskilt inte när det är en pigghaj. Det hela går dock bra och jag kan lyfta in en haj och tillika art nummer 84 i båten, gött mos!


Conny knäpper av några kort innan fisken får simma tillbaka ovägd.


Vi fiskar inte mer på platsen utan sticker längre in och avslutar med lite makrillfiske. Bra fart på makrillen och det blir ett gäng som får följa med hem och bli middag. Arterna för dagen blev: torsk, gråsej, fjärsing, sandskädda, makrill, pigghaj och knot. En riktigt kul tur i skönt väder och mycket rolig fisk och en ny art på köpet!
Categories: , ,

3 kommentarer:

Haze sa...

Grattis! Drömfångst!

Adam sa...

Hmmm!

Man får gratulera då.

Cool fångst.

Patrik sa...

Tackar!

Subscribe to RSS Feed