f

2015-10-23


Jag har som jag nämde i förra inlägget testat mina absolut minsta krokar - Tanago Ultimate.
Tanago-krokar kommer från Japan där det verkar finnas en nisch att försöka fånga så små fiskar som möjligt. Om jag fattat rätt så är målet att fånga en fisk som får plats på ett 1 Yen mynt vilket innebär fiskar mindre än 2 cm långa.Tanago-krokar är speciellt utformade för detta mikrofiske. Krokarna generellt ser lite speciella ut. Dom är ju längre och på så sätt större än traditionella krokar men tanken är att fisken bara skall få krokspetsen in i munnen.

Alla tanago-krokarna jag har fått skickat till mig har kommit förknutna på en tafs vilket jag är ganska tacksam för då det är väldigt pilligt att försöka knyta på dessa. Ultimate-krokarna kom dock knutna på någon sorts garnsnöre som jag inte riktigt gillar. Jag tycker mig märkt en stor fördel med att köra med så tunna osynliga linor som möjligt för små krokar och den här tråden känns som den syns ganska ordentligt. Jag kommer troligen försöka knyta/limma om den tafsarna.

Skillnaden i tafsmaterialet syns ganska tydligt på bilden nedan där ultimate-kroken till höger jämförs med en annan tanago-krok (som jag tyvärr inte har namnet på). Den här andra kroken på bilden har jag fiskat mer med och den har som synes längre krokspets vilket har inneburit att den krokat fisk otroligt bra. Ultimate-kroken däremot funkade inget vidare på de sandstubbar jag testade den på. Till slut fick jag upp en som släppte i inlyftningen på bryggan. Storspiggar däremot krokades klockrent. Jag funderar på om det har med stubbarnas "höga" mun att göra. Stubbarna måste antagligen få in kroken ganska långt in i munnen för att den inte skall bara glida ut när man sträcker linan. För fiskar med "lägre" mun borde det fungera bättre.


Dessa ultimate-krokar funkar nog bäst till nålfiskar och liknande där dom skulle kunna vara en riktig höjdare. Jag känner däremot att hela krokens storlek kan vara ett problem. Även om tanken är att fisken bara skall få krokspetsen i munnen är min erfarenhet att små fiskar jagar med synen och att den stora kroken kan få dom att bli misstänksamma och inte hugga.

Att agna ultimate-krokarna kan också vara ett litet bekymmer, man får vara försiktig så man inte döljer hela krokspetsen i agnet.

Sammanfattningsvis så är det lite speciellt att fiska med dessa krokar och jag är inte helt såld på dom än men det finns potential för vissa fiskarter tror jag. För stubbar och fiskar med relativt stor mun så ser jag inga jättefördelar med dessa krokar jämfört med traditionella småkrokar.
Categories:

1 kommentarer:

Haze sa...

Fy fan vad nördigt!! Jag älskar detta inlägg!!

Subscribe to RSS Feed