f

2015-10-21

Det frostbitna nordiska mörkret har lagt sig över Göteborg, det är en isande kall höstkväll och de få tappra som vågat sig ut skyndar sig hem mot tv-soffan igen. Jag står nere på gatan och väntar. Plötsligt rullar det fram en nedsläckt bil som jag inte känner igen. Ur de nedvevade rutorna sprakar en raspig högtalare: Satan was there, satan was real to me, and Satan called himself god!
Det är mellanpassagen i Dimmu Borgirs Lepers Among Us som lustigt nog tajmas perfekt till Arvids entré! Det är dags för mygelfiske med målet att fånga en ny monsterstorspigg!

Skrubba i bra kondition på drygt 500 gram
Kan redan nu säga det varken blev personbästa på skrubba eller storspigg.

Under kvällen testade jag en ny krok för mikrofisket. Tanago Ultimate. Stört liten krokböj på den här kroken. Jag har inte fiskat tillräckligt med den för att komma med något definitivt utlåtande men för stubbar funkade den knappt alls. Storspiggarna krokades dock bra av någon anledning. Jag misstänker stubbarnas större munnar är för stor för den här kroktypen. Kanske kommer ett litet inlägg om krokarna nån annan dag.

Själva fisket då? Hur gick det? Jo Arvid började med en envis sandstubb som högg gång på gång men inte heller ville följa med upp lite. Jag ville inte vara sämre utan mer eller mindre tjötade upp en sandstubb själv med min underdimensionerade krok. Min stubb fick bli agn och jag gick runt och letade skrubbor av vilka det blev några stycken. Under tiden myglade Arvid upp skrubba samt svart smörbult och sen en rötsimpa vilken visades för några oinvigda icke-fiskare som blev väldigt imponerade.

Plötsligt inser jag att jag glömt att det förmodligen är arttävling och att det nu står 4-2 till Arvid. Nu är goda råd dyra. Jag börjar med en svart smörbult 4-3. Springer sedan bort och hittar en vitling som vill ha min mask 4-4. Sen blir det ett försök på en storspigg i normal storlek.


5-4 och ledning! Arvid kämpar förgäves att få den sista arten, han snor t om mitt mikrospö vid ett tillfälle men till slut får han se sig besegrad.

Desperat jakt på storspigg för att utjämna i arttävlingen

1 kommentarer:

Haze sa...

Härligt att läsa!! Det är ett otroligt kul koncept med korta artfisketävlingar ;)

Subscribe to RSS Feed