f

2016-05-18

Fick en rapport från Art-Kjell som varit ute på sitt (eller ett av sina) årliga artfiske i Norge. Den här gången var han framförallt på jakt efter skyggfisk. Hur det gick kan läsas nedan.

Hemkommen från Norge
Betydligt sämre än förra året och inga nya arter. Resans höjdpunkt faktiskt en tejstefisk.
Försökte på skyggfisken hela första dan på ett nytt ställe jag hade fått tips om. Men det blev ingen trots att jag nötte på i många timmar i sommarvärmen som det var då.
Sen varvade jag de andra ställena som jag var på förra året med båtfiske i fjorden. Hade tänkt försöka igen på skyggfisken sista dagen med ett avslutande kikfiske i mörker men det blev inte så för det blåste upp kraftigt denna dag så jag trodde inte mycket på det, istället blev det den mer skyddade bryggan i Lysefjorden sista dan.
Det var generellt mindre aktivitet på fisken, och båtfisket var helt uselt båda dagarna. Blåste lite mycket så driftfiske var svårt men ändå, det var ju samma förra året. Jag prövade att ankra på några olika ställen, men det var totalt dött.
Jag fick  ihop 16 arter mot 22 förra året, och antal drygt hälften jämfört med förra året.
Det är lite märkligt att bergskäddan som är så svår här hemma är väldigt vanlig i Stavangertrakten. Fick 19 sandskäddor vilket var största antal per art. Sen följer bergskädda med 17 st. Sen småkatter 13 st. Inga märkliga arter i övrigt för utom tejstefisken.
Sista dan på bryggan i Lysefjorden fick jag precis som förra året en tejstefisk när jag i princip skulle dra upp för att lägga av. En riktigt grann fisk och kul eftersom den för mig är riktigt exklusiv. Märkligt att man får den ute på ett ställe där det är ca 18-20m djup och inte vid land invid stenarna.
Träffade för övrigt en kille på bryggan som visade sig vara en artjägare som jag. 106 arter var han uppe i. Han var mycket trevlig och gav mig en hel del nya tips och uppslag. Riktigt tråkigt att det var min sista dag i Stavanger. Men det gör ju att jag nu bara måste åka dit igen. Nästa gång tror jag att jag skippar havsfisket och bara går in för skyggfisken i första hand och kombinerar det fisket med mörkerfiske efter bergvar och tångsnärta som jag nu har fått tips om ytterligare heta ställen.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed