f

2016-05-09


Häromkvällen var det perfekta förutsättningar för vadarfiske. Hade inte planerat att fiska men när jag såg hur vädret var fick jag fiskefrossa. Världsbästa sambon erbjöd sig passa dottern så jag kunde komma iväg, gött mos.
Valde en plats jag inte fiskat på på ett tag nu. Förhoppningarna var tångsnälla, skäggsimpa eller slätvar.

Jag började leta efter något att ha som agn om jag skulle stötta på en slätvar och hittade snabbt en svat smörbult som fick bli dagens första art. Jag fick någon rödspätta, en rötsimpa innan jag hittade kvällens första piggvar. En liten rackare som glupskt högg min smörbult men som steg av efter några sekunder. Jag gick vidare och såg större kantnål som ratade min maskbit. Jag fångade sandstubb och fiskade på en förmodad tångsnälla som bara tjurade trots min tanagokrok. Tyvärr hade jag bara ett litet maskfragment som agn vid tillfället, hade velat testa pungräka.

45 cm
Jag gick runt och fiskade på första fisken jag såg av varje art, och sen några till när jag blev uttråkad. Det var bra med liv i vattnet och fisken var huggvillig. Fick några skrubbor och en liten piggvar innan det började dyka upp tungor. Eftersom jag bara fångat arten en gång innan så ville jag fånga en till. Den tredje jag stötte på var intresserad och högg. Häftiga fiskar. Kvällen avslutades med att jag stöter på en skrubba som ser rejäl ut. Så stora skrubbor brukar vara tjuriga men den här hugger min smörbult efter en stund. När jag bär in den till stranden ser jag att den är stor men saknar tjockleken. Den väger är hela 45 cm lång men väger bara 720 gram. I Storfiskregistret finns det kortare skrubbor som väger dubbelt så mycket. Man borde ju lägga lite pass efter skrubba på hösten känner jag.

Trevlig kväll med 7 fångade arter. Dessutom såg jag massa tobis, öring, en del klarbult samt då större kantnål och tångsnälla.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed