f

2016-11-02

Tångsnälla
Efter mitt misslyckade försök på tångsnälla den 9:e september så laddade jag om batterierna och tog en tur till fyra dagar senare fast nu på mina egna villkor på ett eget ställe på hemmaplan. Upptäckte ganska snart en tångsnälla som kanske var tillräckligt stor för att kunna krokfångas. Lockade med min pungräka framför nosen på den bortåt en kvart innan den plötsligt la huvudet på sned och sög in betet. SMACK, gött mos!.

Tångsnälla och art nummer 88
Riktigt skönt att få plockat arten på ett eget ställe. Det är riktigt häftiga fiskar med sin smala smala mun. Fick hjälp att fota av en mer traditionell "fritidsfiskare" som först var väldigt skeptisk till vad den där galne krokfiskaren höll på med men började till slut rycktes med och fattade att det där med artfiske ändå kanske är lite kul.

Körde med 32-krok istället för tanagokrokarna, vet inte om jag gillar krokförmågan på de sistnämda riktigt. Har alltid tänkt mig dom skall vara bra till just nålfiskar men jag vetisjutton. Kanske på den där krumnosiga havsnålen jag fiskade på för ett tag sen..

Tångsnälla
När vi ändå är inne på nålfiskar kommer en bild på den större kantnålen jag fick i början på september. Ett ganska litet exemplar jämfört med de andra suggor till större kantnål som fanns på det stället. En av dom högg men den blev inte krokad mest pga för liten krok.
Större kantnål
Categories: ,

6 kommentarer:

6Tant sa...

Min morfar hade ett antal kantnålar och tångsnällor på väggen. Hur han stoppade upp dem vet jag inte, men det kanske är något för dig?

I vilket fall som helst, grattis. Bara 12 kvar :)

Patrik sa...

Har för mig jag minns man satte upp såna av någon anledning, om det skulle ge tur kanske? Eller om det var något för att spå vädret? Minns inte.

Tackar!

6Tant sa...

Så kanske det var, han fiskade med en något mer annorlunda metod, räkkasse.


Sillfisket börjar snart förövrigt, skall du fatta mod och hänga med en dag? Kolla ut en veckodag, mån- ons och ring. I sämsta fall får jag en deckhand, i bästa fall får du en skarpsill?

Patrik sa...

Skarpsill.. dussinfisk! Har du inget roligare att erbjuda? :)

6Tant sa...

döda en säl? bössan är med...

Haze sa...

Bra inlägg Patrik!! Stort grattis igen ;)

Subscribe to RSS Feed