f

2016-11-24

Makrill från i somras i brist på näbbgädda
Jag har varit ute på fiske! Håller på och testar några nya krokar (recension kommer om några dagar) och för att testa dom blev det en liten kvällstur. Det mest spektakulära med den här turen var att jag såg och fiskade på två näbbgäddor som simmade runt i ytan. Har aldrig sett näbbgädda i November så när land innan. Det var två små individer som var ca 20 cm långa. Enligt Fisknyckeln så är näbbgäddan ca 25 cm efter ett år. Så då antar jag det var årsyngel som växt fort med sillåret som varit eller om jag nu missbedömde deras storlek så dom var längre, kanske fiskar som föddes förra året. Inga konstigheter. Det som jag vill komma till är att jag även såg, vad jag är ganska säker på var, en näbbgädda som var 4-5 cm lång och riktigt tunn. Hur fungerar det? Leker dom två gånger? Eller var det något annat, typ makrillgädda?

Nåväl näbbgäddorna yrade bara runt i ytan i mörkret och ville inte hugga så där rök nog min sista chans att bocka av näbbgäddan på årslistan.
Categories: ,

6 kommentarer:

Robert sa...

Skit i näbbgäddan. Jag såg en skäggsimpa igår igen;-)

Patrik sa...

Orka hetsa efter den, den får komma när den kommer :)

Haze sa...

Helvette, skäggsimpa och makrillgädda, nu blev man sugen igen, fan!

Robert sa...

Dussinfiskar

Robert sa...

Hela mitt pass var ett dussinpass. Fångade en oxsimpa för att inte blanka, orkade inte agna om för att försöka ta skäggsimpan. Missade en piggvar på 2-3 kg typ.
Tänk om man kunde skrivit så för en fem år sedan:-)

Haze sa...

Hahaha :) Ja tiderna ändras snabbt inom artfisket ;)

Subscribe to RSS Feed