f

2016-11-10

 

Har varit lite tomt med uppdateringar det senaste men ikväll bjuder jag på en film på ätande tunnläppad multe från Jack Perks Youtubekanal (rekommenderas!). Tunnläppad multe fångades ju i oktober av Tobias Helldal. Sitter och funderar på hur ovanlig arten är i Sverige. På filmen ovan syns det hyfsat tydligt att det är en annan art än tjockläppad multe tycker jag, men här ser man fiskarna från sidan och den enda skillnaden jag ser är just läpparna. Misstänker man inte skulle se så stor skillnad ovanifrån. Någon som har några teorier om hur vanlig den här arten egentligen är?
Categories:

2 kommentarer:

Haze sa...

Cool film, jag tror att både tunnläppad och guldmulte är sporadiskt förekommande på västkusten. Skulle man säga upp sig från jobbet och ägna ett år med bra väder åt att försöka fånga dem, så kanske man skulle lyckas :)

Anonym sa...

Förmodligen inte jätte vanliga, men ändå såpass vanliga att det kanske skulle kunna gå att rikta fisket efter dem. Har lite tankar och teorier som kanske kommer testas under 2017. Jag tror att det kommer ha spöfångats även guldmulte i sverige inom en inte allt för avlägsen framtid. Och Haze, vad är bra väder? ;)
/Tobias

Subscribe to RSS Feed