f

2016-11-27


För ett tag sen bad mig Wiggler testa dessa krokar. Det var inga pengar inblandat och det var inga krav på något som helst från min sida. Helt enkelt ett frivilligt test där jag fick krokarna. Lika bra att göra klart det direkt då lagen kräver detta. Sådär. Låt oss nu nörda ner oss totalt i ett paket krokar.

Det rör sig om krokar som jag antar heter 1310N i storlek 24 från Japanska Gamakatsu. Krokar som Wiggler tyckte borde passa bra för mikrofiske.


Krokarna kommer i en snygg förpackning där en av krokarna syns i ett "fönster" på framsidan.

De tio krokarna är sedan individuellt förpackade i plastfickor inne i själva "pärmförpackningen".

Krokarna är alltså i storlek 24, kommer i en förpackning om 10 stycken krokar bundna på 22 cm tafs i diametern 0,08 mm.

Det är en klassisk J-form på krokarna, inga konstigheter där och det är krokar av spade-end-modell.



Så här ser tafsarna ut när man plockat ur dom ur plastfickorna. I enda ändan är kroken och i andra ändan en ögla så man snabbt och enkelt kan haka på den på sin huvudlina och sedan snabbt byta till en annan tafs med kanske en annan krokstorlek.

Från vänster till höger. Gamakatsu Tanagokrok, Tiemco 32, Tiemco 28, Gamakatsu 24, Kamasan 18, Kamasan 16.
Standarden på krokstorlek känns inte helt klockren tycker jag, ibland kan två krokar med samma siffra vara väldigt olika i storlek. Så tycker jag inte fallet är med dessa. Det känns som 24:or om man jämför med andra krokar. Som ni ser är godset i kroken jämfört med de mindre 28:orna och 32:orna tunnare, något som enbart är positivt.

Testet skulle faktiskt kunna slutat här, jag förstod redan innan jag fiskat med dom att jag skulle gilla dom. Gamakatsukrokar i tunt gods i den här storleken liksom. Men testa dom måste man ju. Aldrig fel att få komma ut på lite mikrofiske.


Jag packade ner en räka, kamera och ett spö med 0,10 huvudlina och en av dessa krokar fäst på den och begav mig ut till havet. Jag hade hoppats på att få fiska på en storspigg som hade varit en ny art för årslistan och en art som hade varit intressant att testa dessa krokar på men tyvärr var det väldigt få storspiggar som syntes. Istället fiskade jag på en liten rötsimpa (för det är väl ingen taggsimpa!?).

Det må vara en liten rötsimpa men det är ingen jätteliten fisk. Fast i November får man inte vara för kräsen.
 


Svart smörbult lät sig också fångas av kroken. Hade velat testa på både mindre fiskar och större men det var inte mycket fisk att se.

+ Kvalitetskrok
+ Tunt gods, kroken känns trots det stark (vilket ju inte känns helt nödvändigt)
+ Smidig förpackning

- Färdigknutna tafsar. Vissa kanske gillar det men jag hade hellre sett att dom kom med ögla och utan färdigknuta tafsar. Nu när det är spade-end-krokar så gör det dock inget att då dom är knuta på tafs då jag och små spade-end-krokar inte är bästa vänner.

Vad är då slutbetyget? Jag gillar dom skarpt. Dom fyller en lucka i min krokarsenal där det tidigare gapat tomt. För dom riktigt minsta individerna är dom för stora men dom borde vara perfekta till halvsmå stubbar och andra halvsmå fiskar. Jag är nästan lite tveksam till att kalla dom mikrokrokar då jag tycker dom ligger precis på gränsen till att vara för stora.

Wiggler har möjlighet att ta in dessa krokar om fler skulle vara intresserade.


Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed