f

2010-08-08


Idag fick jag en lektion hur man fiskar piggvar. Vi började fiska vid 11-tiden och ganska omgående fick min artjagande kollega Kjell en piggvar på 600 gram. Den följdes snabbt av en större runt kilot och sedan en till. Det verkade ju inte så svårt tänkte jag och härmade Kjells tackel på ena spöt.

Sedan gick timme efter timme utan att det hände nånting förutom att jag fick en svart smörbult.
Var huggperioden över? Skulle det börja hugga igen? Riktigt jobbig väntan. Vid 16:30 tyckte jag att mitt ena spö som fick fiska lite för sig själv rörde sig lite konstigt. Det kändes ganska fort att det var plattfisk. Efter en odramatisk fight kan vi håva en riktigt fin piggvar. Gött mos!

Min piggvar vägde exakt 1 kilo men tyvärr minus vikt för plastpåse (30 gram). Precis under reg-vikt med andra ord.


Strax efter detta visade Kjell var skåpet skall stå och plockade en piggvar till på 880 gram om jag minns rätt. Sex stycken piggvarar sammanlagt alltså, rätt så hyfsat för västkusten?!?

Alla piggvarar fick simma tillbaka igen, otroligt häftigt att se dom glida ner i det klara vattnet. Bilder på detta och annat kommer senare i veckan.

Categories: ,

8 kommentarer:

Peter A sa...

Gött!

Haze sa...

Underbart Patrik! Nu har du en art till som jag saknar :)

Patrik sa...

Jasså hade du inte den? Slätvar smäller högre dock!

Haze sa...

Nej flera polare har tagit dem, och de finns i Grötvik >.< För dig smäller slätvar högre ;) För mig är det helt och hållet piggvar som gäller!

staale sa...

Underbart!
Utrolig flott fisk den piggvaren.

Adam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Adam sa...

Grattis! Fasen vad häftigt! Törs man fråga om tacklet? Mitt rekord är blott 275 gr:) och jag har bara tagit en! Men det är i och för sig en mer än vad Haze tagit och det är det viktigaste:)
/Adam Alexandersson

Patrik sa...

Skall se om jag inte kan lägga upp någon bild på tacklet.

Subscribe to RSS Feed