f

2010-08-29

Idag blev det en liten tur för att försöka få och fotografera sjustrålig smörbult. När jag kommer ner till stället ser jag snabbt ett stim på 30-40 tobisar som kör runt i ytan. Som tur är packade jag även ner tackelpärmen med diverse tackel inklusive en del minihäcklor. Grejen var bara att jag hade ett 4 fots spö och fiskade med idag så jag fick kasta och veva in häcklan vilket oftast skrämde livet ur tobisen. Jag fick testat ett par olika häcklor och vissa gånger såg det ut som dom skulle ta men dom vände i sista sekunden. Fisket förenklades inte heller av att rullen gick sönder vilket gjorde det ännu svårare att kasta. Hade jag kunnat "häckla" vertikalt hade jag nog kunnat plocka en tobis idag men det gick inte med det korta spöt.

När jag stog och letade efter tobisarna ser jag en lång fisk som simmar in i tången, tänker först att det är en ål men ser sedan tycker jag mig se stora prickar på sidan på den. Kan det ha varit en tejstefisk? Lite senare ser jag en till lång fisk som simmar förbi den här hann jag titta på lite längre och det såg ut att vara en tånglake. Storleken på den första kändes nästan lite för stor för tejstefisk så det kan ha varit samma tånglake.

Jag ger upp tobisfisket och åker hem och äter, efter detta så sticker jag ner igen nu beväpnad med ett 14 fots feederspö för lite räckvidd. Givetvis vill ingen tobis vill visa sig den här gången men väl en förmodad tånglake. Eftersom det är en art jag saknar foto på ville jag försöka fånga den men under tiden jag tacklar upp spöt ändrar sig vädret helt plötsligt. Från att ha varit i princip vindstilla med bara en svag fläkt från söder blir det på några sekunder kuling från nordöst vilket gjorde att sikten försvann helt. Fiska på känn går inte där pga alla stensnultror.

Hur som helst är det ett intressant fiskeställe. Antagligen tack vare sandbotten med stenar och tång verkar det finnas lite arter som jag inte ser på andra ställen. Jag såg även flera nålfiskar av något slag.

2 kommentarer:

Henrik sa...

Byter ämne lite.

Vart fångade du elritsorna?

Patrik sa...

Elritsorna tog jag i ett vattendrag i Alingsås.

Misstänker att du vill ha mer exakt position men tipsaren ville inte att jag skulle sprida stället vidare.

Subscribe to RSS Feed