f

2010-08-24

Då var semestern slut för i år. Semesterfisket gick väl inget vidare egentligen med ett stort undantag för piggvaren som var en riktig drömfisk för mig. Öringen på bröd var lite kul också eftersom det var så oväntat. En rötsimpa på 360 gram från Gullmarn var väl den tredje ”bra” semesterfisken.

Piggvaren var årets femte nya art. Det återstår en ny art för att ha nått årsmålet på 6 arter. Vi får se om det blir någon mer ny art för året. Jag har inga direkt bra planer. Det skulle vara om man kunde komma ut på pigghajfiske eller ner till Öresund. Just Öresund är oerhört lockande då det finns flera nya arter för mig där nere; kolja, slätvar, fenknot, tobisarterna och lerskädda för att nämna några. Minst en av dessa borde man kunna ta där nere på en tur tycker jag.

Dessa två fisken hänger på att bra väder sammanfaller med ledighet och särskillt i Öresundfallet att man kan hänga med nån ut. Bortser man från dessa har jag det ganska tomt på artplaner.

Jag har varit ute och letat i flera dammar efter guldfisk (silverruda) men inte sett några. Jag börjar misstänka att den bistra vintern gått hårt åt bestånden. Annars hade jag hoppats på den arter som enkel ”backup-fisk”.
Eventuellt blir det någon mer laxtur men det fisket lockar inte jättemycket just nu, det är rätt hopplöst när inget händer.
Tobis nånstans framåt hösten kanske, där har jag fått lite tips.
Nu när badfolket försvinner och bommar öppnas upp så tänkte jag även testa ett annat ställe där jag fick sandstubb förra året. Där har det setts tejstefisk men det är ett riktigt långskott.

Om någon som läser detta har tips på arter jag saknar får ni gärna maila eller lägga en kommentar, mailadress i bild uppe till höger (för att lura spammarna). Några specifika arter som jag kan tänka mig folk vet ställen för är småspigg, bäckröding, gräskarp och guldfisk.

Ställena får gärna ligga i närheten av Göteborg men jag kan tänka mig åka en bra bit på ett bra tips. Givetvis skonsam catch & release som gäller samt att stället inte sprids vidare om så inte önskas.

5 kommentarer:

Haze sa...

Tjena Patrik! Tobisarna brukar vara på hugget så här års. Gav det ett försök nu och det tog kanske tio kast sen satt den. Det är främst tobiskung i Varberg men jag har fått någon vanlig "kusttobis" där också. Däremot börjar jag bli desperat efter simpor! Inte en enda simpa i år för min del Oo

Team Navia sa...

Hej,

Finns det någon e-mail man kan nå dig på?

Anders, team navia

Patrik sa...

Haze, kanske dags att göra en satsning då. Jag har testat innan nedåt Varberg i den här årstiden men då blev det inget. Återkommer kanske med specifika frågor på platser och tips.

staale sa...

Jeg har selvsagt ingen tips med tanke på nye arter i Sverige, men jeg synes du gjør en bra innstats og jeg heier på deg!
Finnes det noen oversikt over artslister/samlere i Sverige?

Patrik sa...

Ståle, nej inte vad jag vet. Några ligger runt 70 arter. Är inte så många som håller på som i Norge.

Subscribe to RSS Feed