f

2014-01-03

Juli

Bleka nytt personbästa på (blygsamma) 1,17 kg

Juli innebär semester och förhoppningsvis mycket fiske. Jag var bland annat ute på Gullmarn med Art-Kjell och hoppades på nya arter så som rocka, bergskädda, staksill eller bergvar. Det var väldigt roligt fiske och vi fick tre arter över kilot vilket inte är så vanligt om man fiskar kustnära nu för tiden. Berggylta, torsk och bleka var det. Blekan och torsken var faktiskt två personbästa för mig.< br /> Månaden innehöll också en satsning efter siklöja som gav småmört, ett galet "undervattensfiske" efter tobis som mest resulterade i ett stim vettskrämda tobisar och en rötsimpa som glupskt och glatt anföll häcklan och blev krokad.

Jag var även nedåt Halland och vadade runt i mörkret efter tunga. Jag hade väldig oflyt med vinden och på något underligt sätt var det en lokal vind från helt fel håll som förstörde fisket.

Årets nästa nya art kom i Juli, från en liten bäck i skogen som jag hade fått info om skulle hålla bäckröding. Väl på plats gick det ganska enkelt att kroka en av dom små fiskarna som fick bli årets tredje nya art och nummer 69 totalt.
Art nr 69 - bäckröding
En annan art det inte gick lika bra med under månaden var multe. Jag var ute flera gånger men hade inget flyt och fick inte till något effektivt fiske efter arten.

Augusti
Månaden skulle kunna sammanfattas med två artsatsningar, makrillfiske och lite blandat fiske efter sötvattensarter.

















Förutom några fångade makrillar var jag på ett trevligt sutarefiske där det starkaste minnet är en gädda som knep en ganska okej sutare som jag precis skulle landa i bryggkanten. 
Månadens första artsatsning skulle bli efter småspigg. Till min hjälp hade jag en rutinerad (jämfört med mig) småspiggsfiskare i form av Fiskeligan-Hasse. Trots alternativa agn och hans expertis så vägrade dom hugga. Vi avslutade kvällen med att försöka fånga en svartmunnad smörbult åt Hasse (håll ögonen öppna efter den här arten, jag tror det kommer börja trilla in sådana 2014 och om något år även ett registrerat svenskt rekord på arten?).

Nästa artsatsning skulle gå bättre. Det var andra eller tredje gången jag var på platsen som enligt tips av samma Hasse skulle vara ett bra ställe efter oxsimpa. Jag hade, precis som vanligt under mina oxsimpesatsningar, otur med vinden vilket gjorde att det började bli ordentligt svårt att se något alls i vattnet. Jag hade i princip gett upp och skulle åka hem men tvingade mig själv att leta efter någon intressant fisk på väg tillbaka till bilen. Vid de sista metrarna jag letade låg det en fisk. En simpa. Troligen en rötsimpa precis som vanligt tänker jag men tänker ändå att måste fånga den för att veta. Den hugger ganska omgående och i pannlampans sken ser jag färgen, jag ser formen och när jag håller den ser jag hornen. Gött mos med fjärde nya arten för året och nummer 70 totalt!

Oxsimpa
September

Under den här månaden blev det tre fiskepass och en ny art. Det började med två turer där jag hoppades på tobis och skarpsill med båten. Dessa turer gav torsk, vitling och makrill samt en del foton på sälar som låg och slappade på kobbar.

Månadens artsatsning gick till Skåne efter grönling och det gick strålande bra. Efter att ha varit på platsen innan under dagtid kom vi fram till att det kanske ändå stämmer att grönlingen är nattaktiv och planerade den här mörkerturen. Jag hade inte hunnit fiska särskilt länge förrän jag kan lyfta in en grönling. Glädjande nog fick både Hasse och Rasmus som var med var sin också. Detta var alltså årets femte nya art och nummer 71 totalt.

Grönling
Oktober
Trots att jag egentligen var nöjd med antalet nya arter för året så blev det nya försök. Jag åkte för att undersöka en plats där tejstefiskarna skulle simma tätt. Sjukt spännande att fiska småfisk på den platsen då man aldrig vet vad det är som nappar. Jag fick ingen ny art på mitt första försök men fick ändå tejstefisk-vatten på min ny-art-kvarn. Det som kom upp var små expemplar av berggylta, vitling, randig sjökock och ett gäng sandstubbar.  Det kommer bli mer försök på den här platsen 2014 hoppas jag. Samma dag gjorde jag även ett försök på småspigg efter ett tips om ett nytt vatten för den här arten men inte heller detta gav något. Troligen på att jag inte kom åt de hetaste ställena.

Randig sjökockshona, liten.
Det blev även en del nöjesfiske efter skrubba under oktober. Ett trevligt fiske som var helt okej de gånger jag var ute.


En dag i oktober trillade det in ett oerhört hett tips i mailboxen. Småspigg var siktad i en damm i centrala Göteborg. Jag gick dit och undersökte saken, mycket riktigt var det fullt av små spiggar där. Efter en del planerade så kom jag fram till att det helt enkelt inte gick att fiska på ett diskret sätt där. Jag fick helt enkelt fiska ändå.



Det tog inte många sekunder innan jag fick en fisk som visade sig vara storspigg. Jag fångade en till innan jag gav upp och fick inse det bara var storspigg i vattnet. Nåja, kul att fiska i en fontän mitt i centrala staden i alla fall. Lustigt nog var det i princip ingen som ens noterade jag stod där och fiskade.


Conny med grann torsk
Vitling, torsk, sill, gråsej, knot, svart smörbult och rötsimpa blev det under en tur till Gullmarn. Det blåste för mycket för att ha något trevligt och effektivt fiske men det var oerhört kul att se att torsken verkar trivas och växa till sig för varje dag i fjorden. Jag hoppas ett C&R-fiske efter torsk kan tillåtas om några år i fjorden för jag är rätt säker på att torsken kommer fortsätta växa där. Det är ett av två ställen på västkusten där det fortfarande finns torsk som leker kustnära.

November
I november fiskade jag efter skrubba men den där stora jag fortfarande hoppas på, en över kilot, uteblev precis som vanligt. Jag var även ute och med mikrogrejerna och hade hoppats på någon rolig art. Tångspigg är en rolig art som jag visserligen redan har på min artlista men när det dyker upp en är det alltid kul att se om man kan lura den, ibland är dom otroligt svårfångade men den här gången var det inga problem.

Jag fiskade även inne i kanalsystemet i Göteborg under månaden. Både mete efter mört och med dropshot efter abborre. Det gav fisk men inget direkt av storlek. Faktum är att det var väldigt låg medelvikt på abborrarna jag fick, jag kände inte riktigt igen mig med att fånga så små abborrar där och det var jag inte ensam om. Jag pratade med andra som upplevde precis samma sak. Trots liten fisk så är det roligt när det nappar och det blev förutom mört på metet och abborre på jiggarna även en liten gädda.

December

Årets sista månad. Mörker, starka vindar och ingen is innebär lite fiske. Det blev trots allt några turer och då framförallt efter abborre och mört. Inga stora mörtar och inga stora abborrar heller för den delen men ett trevligt mete efter abborre blev det i alla fall som en av de sista fisketurerna för året.
En av Anders abborrar, fina färger
I nästa del blir det nednördning i siffror.
Categories:

7 kommentarer:

6Tant sa...

4 detta år, då skall du vara klar på mindre än 10 år, fast om du skall fixa det så behöver du nog ge dig ut på havet lite mer.

Angående Gullmarn så får ju din åsikt om Catch and Release lite konstiga biföljder. Om inte torskbeståndet inte fixar sportfiske nu => så ligger då förmodligen sportfisket bakom nedgången på torsk i våra fjordar.

Jobbigt ;)

Patrik sa...

Tror du själv på det Per, att det är SPORTfiske som ligger bakom torskens nedgång i Västerhavet? På riktigt?

Haze sa...

Finns inte en chans, Sportfisket är större nu än någonsin och ändå fångas inte ens en tusendel av alla fiskar som fångas av fisket i Sverige på sportfiske. Nät står för minst lika mycket som Sportfisket och trålning för resterande 998/1000 delar.

Robert sa...

Jag fick lära mig under studietiden att många bestånd nu är nere på 1 procent av ursprunglig nivå. Man kan skatta ett bestånd med tio procent utan att påverka det. Man borde alltså kunna ta upp tio gånger så mycket fisk som det finns i havet. Varje år.
Tänker inte ge mig in på vems fel det är men det är en förbannad tragedi. För alla.

6Tant sa...

Nej Patrik jag tror ingenting i den här frågan.

Jag tolkar endast dina egna ord. Det är ju du som säger att det skall vara C&R. Av det följer, att du inte tror att bestånden( vi pratar gullmarn inte västerhavet) tål ohämmat sportfiske.

Fast du verkar ju inte vilja veta av dina egna ord ;)





6Tant sa...

Haze, vill inte generalisera, men vad det verkar nu så är öringbeståndet på väg ner på västkusten. Trots fredningsområden + regleringar i nätfisket. .

Ta även abborrfisket i kanalen, eller sikfisket.

Patrik sa...

Ohämmat sportfiske tror jag det tål. Ohämmat spöfiske vet jag inte om det tål. Om det är ett av två ställen kvar där det finns kustlekande torsk skall man inte riskera något. Det vore idiotiskt.

Subscribe to RSS Feed