f

2014-01-01

Nytt år innebär att det är dags att summera året precis som vanligt. Här är första delen av tre.

Januari
Isen låg tidigt 2013 och det blev några turer efter sikarna i Göteborgs hamnar. En halvhjärtad artsatsning efter nors i samma hamnar blev det också men utan resultat. Sik var det enda jag fångade den här månaden.

Februari
Adam (handen är Adams, det bruna är fisken) från Fiskeligan med drömfångst, en klorocka
Två gånger fiskade jag i februari, båda på Gullmarns is efter framförallt klorocka men också skarpsill. Båda gångerna med Hasse och co från Fiskeligan. Jag fick i alla fall se en klorocka som Adam fångade och skarpsill som Hasse fångade. Ett starkt minne av klorockan är att den vid tillbakasläppandet drog ihop sig till en liten båt och låg och flöt på ytan, såg väldigt suspekt ut. Den andra fisketuren fick jag avbryta i förtid p.g.a. ryggskott. Fångstmässigt blev det sill, vitling, sandskädda och gråsej.

Mars
Två fisketurer, två artsatsningar och två blankningar. Gissa arten? Nors såklart. I den ena sjön fick jag småabborre som man brukar få där och i den andra hade jag ett intressant napp på 19 meters djup som jag misstänker var nors.

April

Första april blev det en tur efter grov abborre. Några abborrar blev det inte men ett par öringar kom upp i alla fall. Apropå öring blev det en kort tur efter havsöring också och det gav en liten öring. Innan årets första nya art skulle fångas blev det ett försök efter oxsimpa som inte resulterade i en enda fisk.

Årets första nya art blev svartmunnad smörbult.


Jag hade planerat den här fisketuren ganska länge och längtat efter ett bra tillfälle att åka dit och bocka av en ny art. Nu kombinerade jag en liten minisemester med en artsatsning, förövrigt ett framgångskoncept som skulle lyckas fler gånger det här året. Nu blev det inte riktigt så enkelt att det bara var att åka dit och bocka av den, våren hade varit svinkall och det hade varit folk och fiskat på platsen en vecka tidigare utan att få någon smörbult vilket gjorde att jag kände mig osäker till en början. Men efter några timmars fiskande så kontrollerade jag ett spö som hade fått fiska lite för sig själv i kanten och då kände jag det satt en fisk på. Det var art nummer 67 och årets första nya art, svartmunnad smörbult! Efter det kom Rickard, som jag fått tips av, och hans kompis och tillsammans fångade vi några fler svartmunnade smörbultar.

Maj

I maj var det förutom mörtmete som inte gav något dags för en ny artsatsning. Oxsimpa i Halland var planen och Hasse skulle guida. Vi började först med att fiska lite generellt, det nappade konstant och upp kom sandskädda, skrubbskädda, torsk. När det började mörka spanade vi efter oxsimpa men det hade börjat blåsa för mycket för att ha ett effektivt fiske. Det mest positiva från den här fisketuren var att en ål hittade mitt bete och ålen var en art jag inte hade foto på.

För övrigt försökte jag under månaden fiska efter nors i Marrans norssump. Norsen högg inte och det var väl lika bra för jag vet inte om jag hade kunnat räkna en sån fångst. Det blev även lite mete och mikrofiske utan att något speciellt intressant fångades.

Juni

I början på månaden försökte jag få några poäng till Västsvenskan genom rudafiske. Det blev några rudor och även om det inte är några stora är det ett väldigt spännande och trevligt fiske. Nytt försök på oxsimpa och allmänt kustmete gav fångster som berggylta, rödspätta, torsk och sandskädda innan det var dags för månadens stora artsatsning - El Grande Artsatsning i Skåne 2013 kan vi kalla den, eller nått.
Åter igen var det Hasse som guidade och nu var det faren och grönling som vi hoppades på.

Faren 120g
Guidningen var det inget fel på och inte håvningen heller även om stackars Hasse nästan dog av håvningsnervositet när jag skrek att jag hade fått på en faren. Gött mos, där satt årets andra nya art och totalt art nummer 68.
Categories:

1 kommentarer:

Haze sa...

Du har haft ett grymt artår! Ska bli skoj att läsa nästa två inlägg :D Vi har visst hunnit med några pass tillsammans i år :D

Subscribe to RSS Feed