f

2014-01-05


.. väldigt få rockor, faktum är att varken jag eller Conny fick inte en endaste liten klorocka. Jag hävdar dock att det var ett bra försök i bra förhållanden.

Vi åkte ut direkt och la oss på ca 40 meter på en plats som gav rockor förra året. Jag körde med två spön på botten och en med häckla dels för att försöka få lite agnsill och dels för att ha chans på en skarpsill.

Ganska omgående började vi få vitling och sill, två arter som det skulle bli fler av under dagen.

Ekolodet tecknade stundtals stora, vad vi tror var, sillstim på ca 30 meters djup. Men det var ändå trögt med mest strösillar på våra häcklor. Tidigt fick jag även en felkrokad vitlinglyra.

Agnade man med sill var som vanligt vitlingen inte sen att hugga. Räkorna fick vara lite mer i fred även om det blev vitling på dessa också.

Mycket vitling i den här storleksklassen var det, väldigt få såna där riktigt små.


Jag försökte och hoppades som sagt på skarpsill men det skulle inte bli någon sådan för mig idag heller.

Jag fick dock glyskolja (till höger) och en gråsej (till vänster) när vi flyttade oss för att få lite omväxling i fisket under några minuter mitt på dagen.
Den nya platsen gav förutom sej en del torskar i halvkilosklassen som så klart fick simma tillbaka.


Sammanfattningsvis var det en trevlig fiskedag med helt okej väder för omväxlingens skull. Jag är dock riktigt nöjd med den här fisketuren då det verkligen kändes som det var ett bra försök efter rocka. Jag vet inte vad jag hade gjort annorlunda om jag fick göra om fisketuren imorgon, kanske testa lite djupare.
Arterna vi fick var alltså: vitling, sill, torsk, sandskädda, glyskolja, gråsej och nästan vitlinglyra. 

1 kommentarer:

Robert sa...

Jag agnade med agntjuven. Då kom rockan!

Subscribe to RSS Feed