f

2014-01-04




Jag sticker mellan årssummeringen 
med årets artmål då det är fiske på gång med chans på nya arter. 

Förra året var målet 4 nya arter och resultatet blev 5 nya arter.
I sötvatten hade jag 0 arter som mål, det blev 2 (faren, bäckröding).
I mikrofiskkategorin hade jag 2 arter som mål, det blev 1 (grönling) samt en som inte var på listan (svartmunnad smörbult).
I havsfiskekategorin hade jag 1 art som mål, det blev 0.
I kustfiskekategorin hade jag 1 art som mål, det blev 1 (oxsimpa).

Så här sätter jag upp målen för 2014.

Sötvatten - 1 fångad art

Mal
Jag vet att malen är fridlyst men jag vet ett ställe som är ett väldigt trevligt ställe att fiska på rent allmänt. Det finns massa roliga arter (bland annat har det fångats skärkniv på platsen) och om då en mal skulle råka plocka upp en bottenmetad mask så tänker jag räkna den som en ny art.

Harr
Jag har lite funderingar på att åka norröver och försöka fiska lite harr till sommaren. Om det blir av med en resa norrut så känns harren långt från omöjlig.

Kanadaröding
Kräver resa till norrland, troligen hyra båt och åka runt och trolla några dagar. Jag är sugen. Frågan är om det blir i sommar eller någon annan gång.

En "traditionell" sötvattensart blir målet.


Mikrofisk - 2 fångade arter

Tejstefisk
Jag har luskat rätt på ett ställe som verkar vara giftigt för tejstefisk. Det är ett sånt ställe som man ganska lätt kan åka till och fiska några timmar och det gör tejstefisken till en av de arter jag tror mest på under 2014. 

Nors
Ni som följt bloggen ett tag vet hur mycket jag kämpat med nors. Ni som inte följt mina norsförsök vet inte att jag har gjort minst 25 riktade satsningar efter arten, förutom detta har jag fiskat med "norsvänliga" fiskemetoder på plats där nors finns otaliga gånger. Jag har fiskat från båt när norsen steg till lek med fullt av nors på lodet. Jag har fiskat från land på samma sätt. Jag har fiskat mitt i natten mitt ute i sjöar och tillika mitt på dagen. Jag har testat massa olika agn och tackel. Resultatet av dessa satsningar har blivit en tappad nors som studsade på båtrelingen och tillbaka i sjön samt ett hugg på 19 meters djup på en räkagnad mikrohäckla.

Det jag har kommit fram till är att kommer man inte ut och ligger perfekt så som vi gjorde en gång under norsleken (andra gånger under norsleken har samma taktik inte fungerat alls faktiskt) så är det följande taktiker som gäller.
1. Fånga en nors på allmänt pimpel (typ mormyska eller liten abborrpirk) när man egentligen fiskar efter annat för att inte avlida av uttråkning. Att springa runt och fiska pelagiskt med en mormyska i en stor sjö har jag nämligen svårt för.
2. Sjön där jag hade hugget förra året, sjön är liten och dom verkar hålla till vid ett grund mitt i sjön som jag hittade sist. Sätta sig där med en agnad häckla och nöta nöta nöta nöta borde verkligen kunna gen en nors.
3. Jag har hittat ett annat ställe där det förutom nors har fångats hornsimpa. Att ha en bra chans på två nya arter på samma ställe är en oerhörd lyx nu för tiden. Även om chansen är ganska liten så hoppas jag ändå komma ut på detta fiske och med en stor pott tur fånga en nors.  

Bergsimpa
Det finns vatten där den kan fångas, relativt enkelt? Får se om det blir någon tur dit i år.

Småspigg 
Jag har ett ställe där jag sett dom och ett ställe där det skall finnas massor. Inget av ställena känns superbra, det första har jag fiskat på flera gånger utan resultat. Snart dyker det säkert upp något nytt vatten i närheten där man kan fiska dom och då så borde det ju inte vara några större problem att fånga en småspigg. 

Tobis (kusttobis och tobiskung framförallt)
Jag drar mig från att fiska efter tobis eftersom det inte lockar jättemycket att stå och nöta en höstdag med en häckla. Särskillt om jag inte har några specifika tips att gå på utan mest att fiska i blindo. 

Kantnålar
Större kantnål går bevisligen att fånga, det kändes som jag var rätt nära förra året. Med lite flyt så träffar man på en ny när man har rätt grejer med sig.  Dom andra nåfiskarna känns väldigt svåra men jag tycker fortfarande det måste gå att fånga en mindre kantnål eller en tångsnälla. Om man bara kunde hitta något ställe där dom var lite vanligare, nu ser man dom bara nån gång då och då.

Siklöja
Om norsen blev så här svår vågar jag knappt tänka på siklöjan. Marran har försökt med häckla över gedigna stim med arten utan framgång vilket gör att det känns i princip hopplöst att ta den på det sättet. Jag tror istället på en liten liten torrfluga en lugn sommarkväll. Sen har jag hört så många säga att det går att ta den på flytbröd nu så att jag börjar tro på det, jag tycker det annars låter konstigt att siklöjan skulle ta på det och att de förmodade siklöjorna var vanliga löjor.

Jag sätter två arter som mål för kategorin.


Havsfiske - 1 fångad art

Pigghaj
Pigghajen är nu totalfredad men med tanke på de senaste årens ganska bra fångster är det väl inte omöjligt att den kommer som en bonusfångst under annat fiske. Jag skulle inte bli ledsen för det i alla fall.

Slätvar
Inte helt lätt men med lite flyt i Öresund eller Uddevallatrakten så. Ryktena säger att det skall vara gott om slätvar på piggvarsbottnarna i Bohuslän. Nedåt Halland finns dom också. Syns frekvent vid fiske efter tunga sägs det.

Lerskädda
Också en sån där nötningsart. Jag kan inte säga att jag har några klockrena platser för arten även om det fångas en del i Gullmarn då och då.

Klorocka
Det blev några försök förra vintern, kommer det is i år också blir det nya försök. Dom finns där ute. Blir det inte från isen blir det förhoppningsvis från båt.

Knaggocka
Jag fick lite tips på den här arten. Det blir ganska svårt att genomföra men lyckas man bara komma ut så lät det som det skulle vara långt från omöjligt att få en. 

Långa
En liten långa borde väl inte vara så svårt?

Fenknot
Inte helt lätt men bästa chansen är väl i Öresund.

Bonito
Kanske kommer det komma in ett nytt stort stim till kusten och stanna vid Ringhals?

Skarpsill
En välplacerad häckla i ett skarpsillstim borde väl inte vara så svårt att få till någon gång. Det fångas lite överallt, det är ju ingen ovanlig fisk. Gullmarn är ett av mina säkraste kort för den här arten.

Alltid en lite lurig kategori detta. Jag sätter en art som mål.

Kustfiske - 1 fångade arter

Bergvar
Nu har det kommit upp några bergvarar från Gullmarn, med en massa nötning eller en massa tur bör det gå antingen från båt eller från isen.

Tungevar
Hasse och Adam och co har knäckt arten hävdar jag. Jag försöker ofta ha ett spö ute efter tungevar när jag fiskar på något hett ställe. Förhoppningsvis sitter den där någon gång.

Tunga
Den här arten är ju superintressant. Förra året exploderade fisket efter tunga och i år tänkte jag försöka mig på att fånga en. Det nog det fiske jag ser mest fram emot på hela året. Med tanke på alla tungor som fångades förra året så känns det som detta borde gå. Det kommer dock troligen kräva lite tid och att man lär sig fisket och vad man skall titta efter. 

Hornsimpa
Jag har en plan för den här arten. Om det blir is och jag på något sätt får reda på att isen är okej och om jag då kommer iväg så finns det en hyfsad chans. Hade varit en riktigt riktigt häftig fångst.

Femtömmad skärlånga
Mörkerfiske under de kalla månaderna är det som gäller. Blir troligen några försök efter den här framöver.

Staksill
Jag och Art-Kjell brukar fiska i Gullmarn på hösten efter diverse arter. Ibland lägger vi oss på något ställe där det finns makrill och kombinerar makrillfiske med hopp om staksill med annat fiske. Det fångas ju en del staksill på makrillplatser och med en stor portion tur skulle man kunna få en.

En tunga borde väl gå i alla fall. Jag sätter målet till 1 art.

Totalt blir målet alltså 5 nya arter i år. Om tiden räcker till och fiskesuget finns där så känns det faktiskt väldig realistiskt med 5 nya i år också. Jag undrar när det kommer bli så svårt att man får sätta 1-2 nya arter per år som mål?

Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed