f

2014-07-22

Havsfiske i finväder
Tobisfisket härom dagen gick inte så bra, jag fick inte till något effektivt fiske efter tobisen / tobiskungarna alls. Istället försökte jag mig på att fånga en skärsnultra via undervattenspimpel men inte heller det gick, skärsnultrorna visade sig vara mycket mer försiktiga än stensnultrorna som förstörde mitt undervattensfiske.

Fint väder var det som sagt.
Det har blivit en del annat fiske det senaste. Igår letade jag efter multar att fiska på men jag hittade inga. Idag blev det två fisketurer. Först stack jag och Conny ut på havsfiske i finvädret. Vi tog båten och körde ut en bra bit utanför Vanguards grund. Fisket för mig i dessa trakter var precis som vanligt, ganska uselt.
Det positiva var antalet arter som vi fångade. Jag började med en rötsimpa, sen blev det årets första makrill innan jag fick en liten torsk. Conny kontrade snabbt med en vitling och sen kände jag att något platt hade stigit på, det var en sandskädda. Vi körde in för att försöka fiska lite makrill på ett säkert ställe men stannade till där vi såg lite intressanta ekon på lodet. Jag fick en bleka på min häckla snabbt följt av en glyskolja innan Conny "förstörde" sviten med en för dagen ny art för varje fisk vi fångade. Blågylta och stensnultra blev det sen också.

Nämnde jag att det var helt sjukt fint väder?
Mås i motljus (i galet fint väder), klassiskt motiv
Sammanfattningsvis så var det en trevlig fisketur som började lite segt men ändå blev rätt lyckad i och med alla olika arter. Det var absolut ingen drift där ute heller vilket är lite ovanligt, kanske inte helt bra för fisket men skönt när man hoppar i och badar från båten.

Eftersom det var en sån skön kväll stack jag ut en gång till ikväll ,målet var att bocka av sik för året. Sik fanns inne men dom var väldigt petiga ikväll. Jag fiskade med mask och det föll dom inte i smaken idag, dom brukar ta mask ganska direkt men idag simmade dom bara fram och buffade till betet. Dom åt något annat smådjur i ytan och var nog helt inställda på det. Nya försöker på siken någon annan dag. Kanske imorgon?

Avslutingsvis en gammal bild från kameran från harrfisket för en vecka sedan, mycket trevlig miljö

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed