f

2015-03-25


Igår efter jobbet stack jag direkt upp till Gullmaren. Jag hade en teori på femtömmad skärlånga jag ville testa. Eftersom norrmännen drar upp skärlångor till höger och vänster kändes det som en bra tid att testa. Väl på plats riggades använde jag dom sista minutrarna med dagsljus till att göra i ordning utrustningen och undersöka platsen lite mer noga. När mökret fallit började fisket. Hände inte mycket alls i början. Något tog mitt agn några gånger och jag fick en liten krabba. En räv tassar förbi på bara några meters avstånd, den är helt orädd.

Vid niotiden efter bara två timmars fiske kollar jag spöna igen och märker något är på mitt sista spö, jag lyfter det och där sitter den. En femtömmad skärlånga! Gött mos!


Fisken fick finna sig att bli fotad några gånger i mitt akvarium innan den fick simma tillbaka. Jag packade sedan ihop och körde hem nöjd med att ha gjort den här satsningen och med att allt fungerat precis så som jag hade tänkt, i bästa fall, det skulle göra. Hade inte förväntat mig det skulle gå så fort och lätt men jag klagar inte.
Häftiga fiskar med sina skäggtömmar, fiskarna är som gjorda för att nosa runt bland stenarna i mörkret.

5 kommentarer:

Andreas Næristorp sa...

Grattis!!

Haze sa...

Grattis igen!! Coolt och kul med en ny skärlångeplats!

Robert sa...

Grattis!

Jani sa...

Congrats! Cool species, it's nice to see it's possible to catch them from Sweden too.

Patrik sa...

Tackar tackar! Thanks!

Subscribe to RSS Feed