f

2015-03-10

Dvärgmal. foto: Andreas Næristorp
Man kanske aldrig skall säga "Vad var det jag sa?" men jag gör det ändå. Vad var det jag sa? Svart dvärgmal har påträffats i ett vattenhål i Örebro enligt Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20446134.ab

Jag skrev om arten i November under rubriken Riktigt galna drömfångster och nu verkar det alltså som arten redan fanns i Sverige när jag skrev det. I fallet med dessa fiskar från Örebro skall det alltså röra sig om den svarta dvärgmalen (det finns också art som heter brun dvärgmal) och man misstänker fiskarna härstammar från en utsättning av akvariefisk.

Ett arbeta att fylla igen vattenhålet för att få död på den främmande arten har inletts.
Categories: ,

2 kommentarer:

Robert sa...

Blir nog svårt att fånga den:-)
Jag var i Örebro och fiskade i somras. Attans...

Patrik sa...

Ja tyvärr är dom väl i dvala nu och kommer troligen aldrig vakna upp från den. Annars vet jag vad jag hade gjort i helgen!

Subscribe to RSS Feed