f

2015-03-18


Idag fick det bli en spontan premiärvadartur med nya vattenkikaren som fungerade finfint. Det var oväntat mycket liv i vattnet. Efter en stund såg jag en rejäl skrubba på troligen en bit över 7 hekto. Som så många andra större skrubbor var den inte intresserad av min mask utan simmade iväg efter att jag försökt få den att hugga en stund. Som revansch och för att värma upp fiskade jag på en mindre skrubba som högg omgående. Strax efter det får jag syn på en piggvar som ligger på 30 centimeters djup. Jag byter snabbt masktacklet till en jigg och börjar fiska på den, piggvaren är helt ointresserad. Efter en stund byter jag tillbaka till masken och testar med den - smack! Piggvaren som kommer visa sig väga in på 1,39 kilo tar direkt.


Efter att piggvaren fått simma tillbaka fortsätter jag vada runt. Ser ytterligare två piggvarar, en mindre som jag inte fiskar på och precis på slutet en 3 kg+ fisk som ligger ganska nedgrävd och tjurar och vill varken ha jigg eller mask.

Dagens tredje och sista fångade fisk blev en liten rötsimpa som jag fick för mig såg lite suspekt ut när den låg där på botten. Skönt att få komma ut och vada lite igen även om det var galet kallt om fötterna på slutet. Som sagt, mycket liv i vattnet. Mycket tobis, skrubba och öring. Några rötsimpor, stubbar och så piggvararna då.
Categories:

5 kommentarer:

Marran sa...

Grymt! Hemmavatten?

Patrik sa...

Njae. Halland! Skulle vara intressant att se om det finns några mängder piggvar i mina hemmavatten.

Robert sa...

Gör en lista så börjar vi leta..

Patrik sa...

En lista på ställen menar du? Jag har varit ute ett gäng gånger i Askimsviken och området runt där men inte sett några av de mer roliga arterna som tunga, piggvar, slätvar eller så.

Haze sa...

Coolt med regga ;) i år kommer svenskt rekord!

Subscribe to RSS Feed