f

2016-06-13


I söndags tog jag och "Art-Kjell" en tur på Gullmarn med siktet inställt på lerskädda. Lerskädda skulle vara en ny art för mig och en art som Kjell var sugen på då det var ett tag sen han fångat den i Sverige. Fisket var väldigt segt under hela dagen och segheten i början när vi nötte på det förmodade lerskäddestället var inget undantag. Några få enstaka napp då och då, jag kanske hade två stycken på två timmar.


Det mest intressanta som kom upp under de första timmarna var ovan växt (?). Någon som vet vad det är? Kjell fick även en skrubba på 400 gram.

Så plötsligt hade jag ett ettrigt napp. Jag gjorde ett snabbt mothugg och känner att det är en liten plattfisk som sitter på. Otroligt spännande även om jag mest tror på liten sandskädda då jag redan lagt en myriad av timmar planlöst letande efter lerskädda på Gullmarn.

När fisken bryter ytan så ser jag att det inte är någon sandskädda utan målarten, gött mos! Art nummer 87.


Fisken får vila i en hink och vi knäpper ett gäng kort innan den får simma tillbaka. Det är intressant att jag fiskat många timmar med precis samma metod och på samma djup men det var först när jag fick tips om ett hett område som jag fick lerskäddan.


Turen är redan räddad och jag kan slappna av i några minuter innan fiskesuget blir för stort igen. Nästa fisk är det jag som fångar också. En sandskädda och nu står det plötsligt 2-1 i arttävlingen.

Lerskäddedräpartacklet. Släptafs med krok i storlek 8 agnat med en sillbit var det den högg på-

2-1 blir till 3-1 när en liten rötsimpa behagar ta mitt agn precis när vi skall flytta oss för att testa något annat.

Förutom dessa fiskar är det alltså väldigt segfiskat idag.

Småsill ser vi däremot mängder av under dagen och rovfiskarna jagar den glupskt. Vi ser både makrillkok med måsdyk och öringattacker mot sillstimmen idag. Vi låter dock öringar och makrillar jaga i fred och siktar in oss på mer spännaned arter.


Vi flyttar oss alltså till ett ställe där leopardbulten simmar tätt. I alla fall om man skall tro dykarrapporter. På första nedsläppet på den här platsen får jag ett hugg av en liten fisk. Jag hinner aldrig ens hoppas att det är en leopardbult innan jag ser den ordentligt och kan se att det är en helt vanligt svart smörbultshane.

4-1 i arttävlingen och jag slappnar av för mycket i arttävlingen för nu skall det visa sig att jag inte kommer få en enda fisk till under hela dagen. Kjell däremot plockar en berggylta tätt följt av en stensnultra och sedan en glyskolja. 4-4. Åtta fiskar och åtta olika arter. Kjell nöjer sig inte med oavgjort utan vinner dagens arttävling med 6-4 tack vare en rötsimpa och en sandskädda.

Jag får som sagt inget mer under dagen men däremot har jag ett hugg på 80 meters djup på småkrokar agnade med räka. Grämer mig ännu att den inte krokades. Kändes precis som ett spetsstjärtat långebarnhugg.......



Sammanfattningsvis en riktigt kul fisketur precis som vanligt. Hade inte lerskäddan kommit hade det varit ett fiasko men nu blev det ju succé. Första gången jag ser en levande lerskädda, vilken häftig art!

Klippte även ihop en liten film av filmsnuttar tagna under dagen.

Categories: , ,

4 kommentarer:

Unknown sa...

"Växten" på andra bilden är en sjöpenna som är ganska vanlig på bottnarna i gullmaren.

Grattis till lerskäddan.

Patrik sa...

Tackar! Googlade lite bilder på sjöpennor, snygga! Hoppas den klarade sig.

Haze sa...

Stort grattis Patrik! Välförtjänt!! Det är inte bara Adam som fångar udda arter i Gullmaren ändå?

Patrik sa...

Tackar Hasse! Ja det var riktigt gött att få något spännande i Gullmarn igen. Var några år sedan nu, i alla fall från båt/is. Kanske inte fyrtömmade skärlånga eller spetsstjärtad smörbult men lerskädda smäller högt!

Subscribe to RSS Feed