f

2016-06-01


Så var det plötsligt sommar igen. Går ju inte sitta inne såna här kvällar så jag packade en burk maggot och en burk mask och ett spö och åkte iväg till rudadammen. Hade hoppas lite på en grov guldfisk, bör finnas guldfisk på över halvkilot där, hade jag fått en sån var jag lite sugen på att anmäla den som reg eller t om svenskt rekord. Varför skall regnbåge godkännas om inte guldfisk gör det? Nu blev det aldrig så kul utan fisket var väldigt segt, hade inte ett enda hugg på mask och i maggotburken fanns bara 6 maggotar, resten var casters (puppor). Fick två abborrar och en mört, men en skön kväll bakom flötet var det.

3 kommentarer:

Robert sa...

Om man tänker på Pavikenrudorna/silverrudorna så tror jag att storfiskregistreraren skulle vara ganska skeptisk till en sådan anmälan. Det finns ju alla möjliga varianter från den där dammen om man kollar på gamla kort. Lite konstigt att ruda, guldfisk m.m. räknas som olika arter faktiskt. definitionen är ju typ att två olika arter inte kan få avkomma i två led, men det tror jag dom där arterna får.

Riktigt fina bilder!

Patrik sa...

Troligen skulle han vara det, men det är ändå en intressant fråga tycker jag, skulle vara kul att testa anmäla en. Kanske måste vara beredd på att spara fisken för DNA-analys dock.

Att ruda, guldfisk och silverruda räknas som olika arter är lite underligt ja. För det är väl inte bara ett rykte att hybrider mellan dessa arter kan få avkomma? Jag vet inte om jag sett några bevis på att så är fallet. Det känns ju lite som en genetisk soppa när man tittar på fiskarna i dessa dammar dock :)

Robert sa...

Jag har för mig att jag läste om Paviken att det fanns fiskar som inte var 100 eller 50/50, vilket inte skall gå enligt den klassiska artdefinitionen.
Har också hört om någon "rekordmört" som var 7 % brax eller nåt sånt.

Men mest tänkte jag på hur fiskarna ser ut där faktiskt ja:-)

Subscribe to RSS Feed