f

2016-07-15


Äntligen en kväll med svaga vindar. Som många andra stack jag ut en sväng. Det primära målet med kvällen var att fiska sik men eftersom jag åkte ut när det fortfarande var lite för ljust bestämde jag mig för att bocka av svartmunnad smörbult på årslistan.

 Åkte ner till Klippan men det var upptaget på dom vanliga ställena så jag gick vidare och letade nya platser. På första alternativa stället jag testade högg det direkt.


Fick två fiskar där på två snabba nedsläpp men sedan kändes det som min kamera lockade lite väl mycket intresse från två killar som strök omkring där nere. Tror faktiskt det var riktigt nära dom försökte sig på några dumheter och eftersom jag inte var sugen på att bråka om min kamera så flyttade jag mig. Överallt där jag släppte ner mitt agn högg svartmunnad smörbult ganska omgående. Verkar finnas ohyggliga mängder av dom i Götesborgs hamninlopp.


Något som är lite oväntat är att det var en hel del vanliga svarta smörbultar bland de svartmunnade. Rent spontant hade man kanske trott dom skulle bli utkonkurrerade.

Efter ha fiskat några smörbultar började ljuset bli det rätta för sikfiske så efter en liten förflyttning och omtackling till flötmete började jag spana. Var ganska tomt på sik men såg ganska omgående några långa fiskar. Sikarna högg glupskt på flötmetad mask idag, ibland är dom mycket mer försiktiga.


Efter tre fångade sikar kände jag det fick räcka då det känns oklart hur bra sikarna klarar C&R. Ofta ligger dom med buken upp i ytan en stund innan dom simmar iväg. Gäller att man är riktigt snabb med avkrokning och tillbakasläpp.

Letade istället andra arter, var mycket smörbult och en del fiskar som jag tror var småtorsk. Mer intressant var nålfiskarna som det var ganska gott om. Jag fiskade med ett maskfragment på krok i storlek 28 men det var dom, som vanligt, helt ointresserade av. Försökte leta efter pungräka att fånga men såg inga. Kanske får återvända någon annan gång med lite bättre utrustning. Är lite osäker på vad det var för nålfiskar dock men min gissning är nästan ganska stora mindre kantnålar.


Någon som inte var svårtrugad var den här skrubban på lite över halvkilot som högg masken omgående. Blev en riktigt bra fight på 0,12 nylonlina och hulinglös 16-krok. Tjocka skrubbor är pigga!


En riktigt skönt kväll att bara vara vid vattnet vid. Att sedan man fick fiskat lite är bara en bonus.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed