f

2016-07-24


I lördags var vindarna nästan obefintliga och både jag och Conny kunde ta oss ut. Perfekt! Blev en tur med hans båt. Jag hoppades på ny art i form av brunsnultra, långa och skäggtorsk. Efter att ha frågat runt lite så föll förhoppningarna lite, ingen kände till att det inte fångats några skäggtorskar än i år. Brunsnultran kan vara lurig men en långa hoppades jag på.

Skärmdump från ekolodet


Vi åkte direkt ut mot kanske det mest klassiska grund av alla och jag körde med tackel för brunsnultra. Inte för jag vet hur det optimala brunsnultretacklet ser ut men jag körde ett pater noster med två upphängarkrokar i storlek 10 och 0,25 lina. Nu skulle brunsnultran upp!

Problemet var bara att 20 meter ner var det tjockt med makrill, kom man igenom den barriären så stod det ännu tjockare med sej på 30 meter och skulle man mot all förmodan komma förbi dom två marodörerna så strök pigghajen omkring i stora antal nere på botten. Någon gång lyckades jag komma ner och hade faktiskt napp som påminde om napp från en snultra men någon brunsnultra kom aldrig upp. Däremot en grann blågylta förutom glyskolja, sej och makrill.

Efter en stund insåg vi att pigghajarna var för svåra att undvika och vi drog vidare för att testa andra ställen. Nästa stopp blev längre norrut, ett känt hak för skäggtorsk men där var strömmen för jobbig så vi fortsatte ännu längre norrut.


Detta område bjöd på trevligt fiske efter knot och fjärsing men någon långa som jag hade hoppats på ville inte dyka upp. På själva topparna var det väldigt dött och där hade vi knappt några napp alls.

PB 380g

Vi testade lite närmare land och fick berggylta och stensnultra innan vi pep ännu längre västerut. Där var det hyfsad storlek på glyskoljorna men inte mycket roligare än så. Jag fick ett nytt PB på glyskolja på 160 gram.

Vi fiskade oss hemåt samma väg som vi åkt ut och det fortsatte vara bra med fisk men inga superfiskar. Vi testade första grundet igen för att se om artsammansättningen ändrats men pigghajarna var fortfarande för jobbiga trots vi verkligen försökte undvika dom.


Pigghajen är en helt fantastiskt fin fisk men dom är fredade och ganska jobbiga att hantera. Vi krokade av de flesta pigghajarna i vattnet men dom har ju en tendens att vrida sig och trassla in sig vilket gör avkrokningen svår om man inte vill skada fisken.

Jag hade en plan från början att fota varje art men det blev inte så i allt fiskkaos i båten.

Det blev följande arter: glyskolja, sej, blågylta, knot, vitling, makrill, fjärsing, berggylta, stensnultra, torsk, pigghaj, sandskädda.

En riktigt rolig fisketur som bara saknade den där superfisken i form av ny art eller något annat.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed