f

2016-07-16

Foto: Peter Nilsson
Knappt har röken från indianlaxbombnedslaget klarnat innan det är det dags för nästa galna drömfångst. I fredags kväll plingade det till i mobilen. Ett sms från Peter Nilsson som frågar om han kan skicka en bild på en sjökock han fångat, han tror nämligen det kan vara en nätmönstrad sjökock. En art som mig veterligen bara påträffats en gång tidigare i Sverige. Vi snackar alltså inte spöfångats en gång tidigare utan påträffats endast en gång tidigare. Det var vid Väderöarna augusti 2010 som en dykare såg den då.

Jag ser direkt på bilden jag får att den ser väldigt udda ut men vill vänta tills jag kommer hem och kan kolla upp lite mer innan jag vågar tro på det. Väl hemma med bilder i bättre upplösning ser jag direkt att det verkligen är en nätmönstrad sjökock. Med sina 10 fenstrålar i bakre ryggfenan och det speciella mönstret. Jag passar även på att kolla med Irvin Kilde som är den enda som fångat en i Norge  (http://www.hooked.no/artikler/en-slik-har-du-neppe-sett-for samt http://nidarosiensis.blogspot.com/2014/05/drager-finnes-virkelig.html) och han bekräftar att det är en nätmönstrad sjökock.

Foto: Peter Nilsson
Fisken var 13 cm lång vilket är längre än man tidigare trott den här arten kan bli, 11 cm har uppgetts till maxlängd tidigare. Fisken står med i Nationalnyckeln som förbisedd och så är säkert fallet, den är troligen vanligare än man tror.

Peter fångade sjökocken utanför Lysekil på 17 meters djup över sandbotten. Den högg en liten makrillbit på 12:ans krok.

Det är lite kul att jag  för ett och ett halvt år sedan skrev att arten kanske kommer fångas i Sverige framöver, det skedde under rubriken "riktigt galna drömfångster" och det var knappt jag trodde på det själv.

Här är en länk med info om det enda andra exemplaret av arten i Sverige: http://loven.gu.se/aktuellt/nyheter/fulltext/ny-fiskart-i-sverige.cid1074017

Vill passa på att önska ett jättestort grattis igen till Peter Nilsson för en helt fantastisk fångst. Det är så otroligt kul när såna här fångster dyker upp!

1 kommentarer:

Robert sa...

Läs min gamla kommentar till ditt gamla inlägg om nätmönstrad sjökock. Känns som att det går i cirklar nu och överallt verkar det sluta med indianlax!

Subscribe to RSS Feed