f

2017-01-09

April



Första fisketuren i April blev en tur till Lidan tillsammans med Hasse. Ingen direkt artsatsning men mer nöjesmete. Det blev arttävling såklart som jag turligt vann med 5-4, arterna var stäm, braxen, id, mört och löja. På bilden en stäm som jag satte upp som personbästa på 160 gram.

Nästa tur blev ett vadarpass men det var dåliga förhållanden. Såg en piggvar men inte så mycket mer av intresse. Stannade till och plockade några tröströtsimpor på vägen hem för att få nån fisk.

Nästa korta tur var tillsammans med Arvid, vi skulle försöka bocka av elritsan för året. Något som jag testat innan med men misslyckats. Den här gången gick det bättre.


Försökte också pricka in fiske under mörtleken i en sjö men missade den och blankade.

Maj

Fick möjlighet att hänga på Marran på fiske under norsleken och med tanke på vilka bestar till gösar han taget kvällen innan så var det inte läge att tacka nej även om man skulle upp och jobba dagen efter. Var inte superfart på fisket men jag kunde i alla fall lyfta in ett personbästa på gös på 3,97 kilo vilket jag var mycket nöjd med.



Nästa fisketur var galen.
Mest för att komma ut tog jag med mig mikrofiskegrejer och pös ner till en hamn jag fiskat i hundratals gånger innan.
Det blev lite av de vanliga arterna men det konstiga var att hamnen var invaderad av tejstefisk.
Har aldrig ens sett tejstefisk innan i Göteborgsområdet men nu var det fullt av dom där.
Fick tre stycken, tappade en och såg två till.
Där ser man att man aldrig riktigt kan veta vad man kan stöta på i havet trots man fiskat på platsen massvis av gånger innan.

Vadarfisket fortsatte och jag testade en ny plats. Inga superarter, förutom en liten minitunga så jag fiskade på allt möjligt annat istället. Det blev svart smörbult, rötsimpa, rödspätta, stensnultra, sandstubb och öring.

På ett annat vadarpass fick jag en av årets två långa skrubbor, 45 cm lång men utan kondition vägde den bara 720 gram.


Det blev även små exemplar av piggvar och tunga, min andra tunga någonsin.

Sommaren bestod av en hel del rudafiske då jag hittade en damm nära hemmet med mycket ruda och guldfisk. Har nån film som kanske kommer från det fisket framöver.


Apropå film har jag även en film från när jag fiskade färna med flytbröd i maj. Riktigt kul och spännande fiske, svårt att filma själv när man fiskar men kanske lägger upp även den framöver.


Juni



Då var det dags för årets andra nya art. Får tacka Arvid för den då han kläckte den fantastiska idén att göra ett nötningsförsök på tobis. Först bockade vi av två små vita prickar som var skedstorkar och sen bockade jag av tobiskungen!


Vi nötte och nötte och nötte och så plötsligt känner jag hur något hugger och bara vibrerar under invevningen. Där satt den skriker jag! Nervositeten är enorm. Kan det verkligen vara en tobis? Det känns som det. Fem meter från stranden så bryter häcklan ytan och på en av krokarna längst upp sitter en liten tobis. Både jag och Arvid vrålar. Jag får inte ner betet i vattnet så tobisen hänger ovan ytan och sprattlar, klassiskt nybörjarmisstag inom tobisfiskets ädla konst. Någon meter från land ser vi hur den släpper och försvinner i havet. "Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! Den såg liten ut också!!!" I detta fallet, som det ofta är inom artfiske, är det bra att det var en liten tobis då det tydde mer på den luriga kusttobisen än den lättare tobiskungen.
Vi fortsätter nötandet och efter en stund så känner jag det där darret igen. En ny tobis! Ångesten är enorm under invevningen, skall den här också gå av? Det gör den inte och jag kan svinga in min 86:e art upp på stranden. Gött mos! 
Det går bra nu. På nästa tur skall art nummer 87 komma.


 Det visade sig att detta skulle vara året där de sista arterna jag kämpat länge med bara skulle sitta där plötsligt och alla dessa fångster var från Gullmarn. Lerskäddan var först ut, har fiskat mycket efter den men nu satt den där efter ett platstips. Vet inte vad det var för speciellt med den platsen men lerskädda verkar det vara ganska gott om där. Riktigt fräcka fiskar!

Förutom detta bestod månaden mest i fortsatt fiske efter ruda och guldfisk.


Categories:

1 kommentarer:

Haze sa...

Fiskefrossa!!!

Subscribe to RSS Feed