f

2017-01-11

Juli

Månaden innehöll lite blandat fiske i form av en arttävling mot mig själv och agnfiske för att fylla på agnförrådet. Jag och Arvid körde ett till pass efter elritsa oväntat nog, vi hade hoppats på riktigt grov elritsa men hittade bara små.



Under juli började jag också jaga arter för årslistan. Två jag saknade togs samma dag, sik och svartmunnad smörbult. Nu började årslistan se riktigt lovande ut.

En annan art som jag saknade var braxen som bockades av genom feedermete i en sjö.


Så kom en ordentlig fisketur. Jag och Conny stack ut till Måseskär och fiskade, hade hoppats på långa och skäggtorsk men det blev inga nya arter men mycket kul fisk och några nya till årslistan. Fisket försvårades av massa småsej och pigghaj som var svåra att undvika. En av fiskarna blev personbästa på fjärsing.


Jakten på nya arter till årslistan fortsatte, stensimpa bockades av på årslistan för mig och på totallistan för Arvid.



Augusti

I början på augusti hade jag 44 arter på årslistan, personbästat var 47 arter samma år och det försökte jag nu slå. Jag siktade t om på 50 arter. Turen gick till en damm med karp och fisket gick väldigt bra då jag fångade alla arter som finns i dammen.



En del tid under sommaren spenderades söderut. Fiskade lite då och då eftersom vi bodda nära havet men det blev inga superfiskar.
Skärsnultran kunde bockas av i alla fall.

Jag och Hasse tog en tur till vattnen runt Ringhals. Hasse jagade havsabborre och jag jagade framförallt näbbgädda.

Ingen av oss fick målarterna men jag såg en liten brun fisk som hoppade långt över ytan.
Vet inte vad det kan ha varit, första tanken var munkfisk men det vore ju galet.

Jag och Conny kom ut på ett till pass senare. Det blev Gullmarn igen men inga superfiskar kom upp.

Jag fick några nya till årslistan bland annat fick jag det tveksamma nöjet att fånga pirål. En fisk som också kom upp som är trevligare är randig sjökock.




Månaden avslutades med en rejäl artsatsning efter två sötvattensarter. Harr och bergsimpa. Harren trodde jag inte så mycket på men bergsimpan hoppades jag desto mer på. Enligt elfiskerapporter skulle det finnas massa bergsimpa där men väl på plats syntes inga simpor alls. Fick i alla fall en gers som var # 47 på årslistan.

September

I september var det bara en art på tapeten egentligen. Tångsnälla. Jag la några pass och efter ett tag kände att det blev sådär hetsigt då jag avbröt andra planer för att åka och hetsfiska.  Efter det lyckades jag motstå en del rapporter från ställen långt bort där det fångades tångsnälla. Istället funderade jag själv och gjorde ett nytt mycket mer avslappnat försök på hemmaplan. Det gav resultat.


En fångst jag var otroligt nöjd med. Årets fjärde nya art. Dessutom kom det upp tånggspigg och större kantnål på dessa fisken, nya arter för årslistan.



Categories:

1 kommentarer:

Haze sa...

Verkligen ett häftigt fiskeår så långt!

Subscribe to RSS Feed