f

2011-05-14

Idag var det dags för det fjärde försöket på vimma. Det var inte bara räven som jag såg på vägen som lyckades fånga något idag. Idag lossnade det rejält nämligen.

Jag hade precis tacklat upp första spöt och höll på med det andra när det högg på det som var i vattnet. Konstigt hugg och hyfsad tyngd i fisken som satt på i en sekund gjorde att hoppet steg snabbt. Det sjönk hyfsat snabbt igen efter att en abborre landades. Kunde det verkligen vara abborre som kändes som den första fisken? Efter bara en liten stund krokade jag en som följde med hela vägen in. Fick för mig det såg ut som en id innan den hamnade i håven och jag såg vad det var.

Gött mos! En vimma på 490 gram. Jag fortsatte fiska någon timma men det var väldigt segt. Några smånapp men knappast av vimmor. Så jag tog en paus och gick runt och fotade i den trevliga miljön i nån halvtimma innan jag fortsatte fiska.

Mer foton kommer i veckan. När jag väl började fiska igen var det riktig action. Högg nästan konstant men många bommades. Efter ett tag kunde jag räkna in till 6 vimmor och en felkrokad. Den största var väl kanske hektot tyngre än mitt nya PB, alltså runt 600 gram men det var tyvärr den felkrokade. Trodde det var någon enorm vimma med kombinationen störst idag och felkrokad gick den bara och stångade längs botten.

Förövrigt otroligt trevlig ny bekantskap dessa vimmor. Man märker att det är fisk som gillar att gå i strömmen, dom bjöd upp till kul kamp på det lätta feederspöt.

Ett försök till ett Hasse-foto, inte helt lätt med tung bökig systemkamera.

Gött mos och årets tredje nya art alltså. Nu kanske jag tar en kort semester från artsatsningarna igen och kör lite "nöjesfiske".
Categories: ,

3 kommentarer:

Haze sa...

Oerhört bra foto ;) stort grattis! Sitter med halva fiskeligan, småfulla och kollar eurovisionfinalen efter en heldags vedhuggning. Adam undrar vilket vattendrag?

/Hasse

Patrik sa...

Tackar!

Eurovisionsfinalen, jösses. Jag beklagar.

Förövrigt kan du kolla din mail :)

Danne sa...

Grattis, fasen vad kul att det inte var kört för i år.

Subscribe to RSS Feed