f

2012-01-01

Januari


Kombinerad nors- / lakesatsning

Norsspö som fick fiska för sig själv, gav bara mört.

Rätt storlek, fel art

Paddtorsk
En månad som gick i norsfiskets tecken. Jag fiskade på natten och jag fiskade på dagen men inte mycket hjälpte.

Någon nors blev det alltså inte men en del bifångster kom i alla fall upp under norsfisket. Sik, mört och havsöring för att nämna några. 

Förutom norsfiske blev det en tur till Gullmarn där vitling, berggylta och paddtorsk fick syna havsisen.


Februari


Kjells klorocka


Fin mat

Årets första nya art!

Fisk på lodet men inget som ville hugga

Ismete

Under februari var började rapporterna om fångade rockor i Gullmarn komma in. Minns jag rätt hade både klorocka och knaggrocka fångats under månaden. Det lockade givetvis till ett antal försök efter dessa extremt häftiga arter men någon rocka blev det varken för mig eller Kolbeck som satsade ett antal helger i rad. Någon som däremot lyckades var Art-Kjell som plockade en fin klorocka på exakt 1000 gram.


Under rockafisket blev det givetvis en hel del andra fångster, mest vitling och vissa av dom var i hyfsad matstorlek. En desto roligare bifångst var pirålen som trillade in som årets första nya art efter en del dividerande med mig själv och fisklitteraturen.

Jakten på norsen fortsatt den också men trots precisionsfiske med ekolod skulle norshugget inte komma förrän några månader senare. Under ett av norsfiskena fick jag en mört och eftersom jag hade ett ismetespö med mig riggades det upp i ett av norshålen. Jag hann dock aldrig flytta spöt till ett större hål innan en helt ok gädda tog mörten, gäddan kom upp på tvären och beteslåset gick upp under en rusning. Den gäddan borde jag fått.



Mars
Nya blankturer på Gullmarn efter klorocka
Ismete i jakt på storabborre
Årets andra nya art
Sikfisket fortsatte vara bra


Isen låg kvar i princip hela mars och isfisket fortsatte. Det blev någon fisketur till Göteborgs hamnar som gav sik som vanligt. Gullmarn gav ifrån sig massvis med vitling men inga nya arter och framförallt inga rockor i mars heller.

En ny art blev det i alla fall under den här månaden - röding. Jag Kjell och Peter hade fått nys om en sjö bara några meter från norska gränsen där det finns röding men fisket var otroligt segt. Till slut fick jag i alla fall en röding och succen var ett faktum, Peter fick en han också.

Marran hade fixat småmört och ställde upp för en guidning efter grov abborre i en sjö där det fångats just riktigt stora abborrar. Minns jag rätt blev det någon liten på pimpel medan ismetet gav gäddor av mindre modell, någon abborre över kilot blev det inte den gången.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed