f

2012-01-04

Juli
Fjärsing på makrillfiske från land

Tumlare

Taggmakrill under makrillfiske

Abborrförsöken fortsatte

Årets enda multe, tagen på flugspö och bröd

Som sagt, abborrförsöken fortsatte, gav som vanligt smågädda.

Kjells multe
Nattpass på gullmarn....

..gav torsk och lite annat.

Årets femte nya art - mindre kungsfisk

Semesterstart i juli innebär givetvis en massa fiske och det blev det ju. Kustmete från land på en gammal hederlig plats gav en del hyfsade fiskar bland annat en sandskädda på 280 gram vilket får anses helt ok. En tur till Djupa Rännan var planerad men det gick inget vidare pga gammal sjö, istället åkte vi tillbaka inomskärs för makrillfiske och det gav förutom makrill en taggmakrill. Alltid kul med lite ovanligare arter även om jag hade den innan.

Juli innebär också mycket multefiske, eller kanske framförallt rekturer efter multe. Årets första och enda multe kom på ett helt oplanerat sätt. Jag såg några multar men hade egentligen inga fiskegrejer med mig förutom ett flugfiskespö i bilen. Jag hämtade det och hittade även en krok som betades med gammalt torrt bröd. Många missade hugg, slut på bröd allmän oflyt blev det innan jag kunde kroka en multe på en bit av en kanelbulle. Väl krokad följde en episk kamp på 10 minuter där multen gick och bökade och jag satte så mycket press som jag vågade med det klena flugspöt. Till slut kunde jag i alla fall landa multen som var 61 cm lång. Multen var slutkörd efter fighten men vaknade till slut till liv när en krabba nöp den i strandkanten.

Multefiske kan också vara rätt lätt. "Art-Kjell" var sugen på att fånga en multe och jag mötte upp för att visa lite platser, förhoppningen var att vi i alla fall skulle få se en multe. När vi kommer ner är multarna där och dom börjar äta direkt, efter någon minut har Kjell landat sin första multe. Helt sanslöst.

Abborrfiske blev det också på olika ställen, det gav småabborre och smågädda. Jag och Conny la även ett nattpass på Gullmarn och fiskade hela natten. Vi hade hoppats på massa kul fiskar men det blev mest småvitling. Conny hade med sig en undervattenskamera som vi testade, vi såg en del fiskar på botten och så här i efterhand är jag rätt säker på att det var sjökockar vi såg. Jag kopplade det inte då men jag är rätt säker nu, många var det också.

Årets femte nya art kom under den här månaden. Det blev en mindre kungfisk som tog på ca 50 meters djup utåt Djupa Rännan, en riktigt kul fångst där varken tackel eller agn var dimensionerat för arten.


Augusti
Mycket multefiske blev det utan resultat


Även en del makrillfiske


En av Kjells många sjökockar


Årets sjätte nya art - guldfisk

Adam och Hasse guidar efter oxsimpa

Connys dubbelhugg


Sjustrålig smörbult


Sillgrissla på spigg
Augusti brukar vara högsäsongen för multefisket och så även detta året. Jag hade en del oflyt i fisket med många missade hugg så någon mer multe blev det inte. Makrillen däremot var det som vanligt ganska gott om och det är alltid kul att fiska efter, särskilt med lätt utrustning.

Första riktiga artsatsningen i månaden var efter randig sjökock. Jag hade kommit fram till en plats jag ville testa och visst fanns där sjökock. Jag sa till Kjell innan vi åkte ut att nu skall det bli intressant att se hur sjökockskungen gör när han fångar arten, detta eftersom han plockat sjökock lite överallt den senaste tiden. Jag tror han fick 4 stycken och jag inte någon, dessutom blev vi överraskade av ett riktigt skyfall som gjorde fisket surt.

Efterföljande artsatsningar skedde på ostkusten i när jag var och hälsade på en kompis. Vi började fiska i Oskarshamntrakten efter vad vi trodde var småspigg. Efter en hel del nötande fiske på individer som helt klart skiljde sig från de övriga spiggarna som såg ut som storspigg så fick jag en men det visade sig även det vara en storspigg. Dagen efter blev det en tur till Öland för att undersöka ett tips jag fått av en arbetskollega. Guldfisk skulle finnas i en liten damm och visst gjorde det det, årets sjätte nya art var fixad.

Det blev även ett fiske i Halmstad tillsammans med Hasse och Adam från Fiskeligan. Riktigt kul fisketur och ett otroligt spännande ställe där vi såg multe, id, tunga och fångade sill (eller vad kom vi fram till he he?) fjärsing, vitling och säkert något annat som jag glömt. Jag tappade även en fisk som Hasse med bestämdhet hävdar var en tobis, jag såg den knappt själv men omöjligt är det inte. Något jag däremot såg var en avlång fisk som simmade i ytan som var otäckt lik en kummel. Målarten som var oxsimpa blev det inga av, vi såg en del simpor men de var otroligt trögfiskade konstigt nog.

Jag och Conny bar hans lilla båt till en skogssjö som vi misstänkte hade ett bra abborrfiske, bra fiske var det helt klart men tyvärr bara smått. På tal om smått så bestämde jag mig för att fixa bättre foton på sjustrålig smörbult och efter en hel del nötande gick det bra. Marran blev sugen på arten och då var det helt annat humör på smörbultarna vilket gjorde att han enkelt kunde bocka av arten.

Under ett multepass såg jag vakande fisk som jag blev nyfiken på, en håvad storspigg fick bli agn, ett agn som inte en sillgrissla kunde motstå. Efter håvning spottade den ut kroken själv som tur var och kunde till synes oskadd retuneras.

Sammanfattningsvis väldigt mycket fiske i Juli och Augusti, nästan för mycket så att jag blev lite mätt på fisket under hösten.


September


Försök på tungevar

Tångspigg 

Större kantnål, helt otroligt starka fiskar

Äntligen en tånglake
Försöken efter randig sjökock fortsatte men det blev ingen den här månaden heller. Eftersom Hasse fångat tungevar på samma plats tidigare kopierade jag helt enkelt metoden och agnade med levande sandstubb. Jag fick ganska omgående ett hugg där jag var helt säker på att det var något ovanligt som tagit betet, en rocka var det första jag tänkte men upp kommer en halvdöd torsk.

Den roligaste turen var nog ett mikrofiskepass där jag såg en större kantnål som simmade omkring. Jag hann fiska på den några minuter innan jag fångade den. Tyvärr var den felkrokad och räknas inte. Häftiga fiskar hur som helst. Det blev många andra arter på den här turen - stensnultra, sandstubb, svart smörbult, sjustrålig smörbult, tångspigg och rötsimpa.

Ett fiske på samma plats några dagar senare gav äntligen det jag framförallt var ute efter, ett foto på en fångad tånglake. Ytterligare en art där jag haft massa otur med tappade fiskar och annat strul. Nu fick jag äntligen en tånglake igen och det blev troligen en av de mest fotograferade tånglakarna i historien.
Categories:

1 kommentarer:

Haze sa...

Många drömfiskar där!

Subscribe to RSS Feed