f

2012-01-18

Satt mer och mindre och kokade av ilska häromdagen när jag läste vilka aktiviteter som Skatteverket har bestämt ger rätt till friskvårdsbidrag.

Man kan läsa lite om hur reglerna här: http://www.skatteverket.se/infotext/artiklar/04/motion.4.18e1b10334ebe8bc80004376.html

Några intressanta rader är:
Sporter som inte innebär motion i betydelsen fysisk träning omfattas inte av skattefriheten. Exempel på sådana sporter är pistolskytte, agility, bridge, schack och körsång med undantag för körsång på arbetsplatsen.


Samt:
Sporter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning och utförsåkning omfattas inte heller av skattefriheten. Dessa sporter blir skattepliktiga om arbetsgivaren bekostar utövande eller utrustning.


Visst, sportfiske kanske inte är det mest fysiskt krävande man kan hålla på med. Men varför är då aktiviteter som minigolf, örtbad, hyptnos, bastu, skrattgympa och floating godkända?

Pengar kan man lägga ner i mängder på sportfiske, men man behöver ju inte göra det. Ishockey och amerikansk fotboll tycker jag inte känns billigare än sportfiske?

Är det bara jag som tycker dessa regler är helt vansinniga? Jag tycker ofta man läser om massa hälsofördelar med sporfiske.

Har mailat Skatteverket och frågat om dom nu allt inte hade lite otur när dom tänkte men än så har jag inte fått något logiskt svar. Jag återkommer om jag får det :)

1 kommentarer:

Adam sa...

Tycker att du har rätt!

Subscribe to RSS Feed