f

2012-01-03

April
Idfiske gav mört

Abborrfisket gav fin öring

Annat abborrfiske gav gädda

Tångspigg

Nästan en ny art

Norsfisket gav nästan dubbelhugg i form av gädda och gös
En månad med mycket sötvattenfiske. Det blev några pass efter id som bara gav mört. Jag och Tobbe gjorde även ett försök efter storabborre, det gick som vanligt inget bra med ett gäng öringar som resultat. Nästa försök efter abborre blev i en sjö även här vill inte abborrarna vara med. Smågäddor var allt som var intresserad av mina mörtar.

Fiske i saltvatten var det sämre med, några turer efter öring och lite mikrofiske som inte gav något speciellt förutom då kanske tångspigg. I april började jag också min satsning efter vimma. På plats på vimmastället såg jag fisk som körde runt i ytan, jag blev nyfiken och riggade upp ett spö för att fånga en av dom snabba fiskarna. Det var inga större problem att fånga en av dom och väl uppe på land var jag rätt säker på att det var en stäm jag fångat och då en ny art. Efter att ha kollat upp arten hemma förstår jag att det var benlöja, kul ändå eftersom jag saknade foto på arten.

Norsfisket fortsatte under april. Jag och Marran stack ut på en sjö under norsleken. När det började mörkna såg vi hur norsen steg på ekolodet, jag hade konstanta napp men väldigt svårt att kroka något. Efter ett tag så krokade jag i alla fall en och började lyfta in fisken. Norsen släppte och studsade på relingen och tillbaka i vattnet. Efter detta slutade norsen stiga och det blev mete efter andra arter istället. Gädda och gös blev det till mig på en väldigt rolig fisketur.


Maj
Sik tagen på spigg

PB på brax, fantastiskt foto

Årets tredje nya art - vimma
Ärkefienden nors, ej krokfångad tyvärr
Gäddan tog abborren som tog norsen

Landjiggad gös

Karp


Maj bjöd på nya försök efter vimma. Till slut träffade jag rätt trots tveksamheter om jag var för tidig eller för sent ute. Det lossnade rejält och årets tredje nya art var ett faktum. På tidigare turer fick jag även efter en del strul i landningen ett nytt personbästa på braxen. Lite nattligt mikrofiske hanns med också, där blev det bland annat en sik som högg en halv spigg.

Nya försök efter abborre blev det också, fick väl några småabborrar varav en kneps av en gädda. Spännande när man först kände abborknyck och sen lite tyngd på det, under någon sekund trodde jag det var en stor abborre.

Jiggfiske från land gav en gös medan gräskarpfisket bara gav vanlig karp.

Juni
Sik

Rötsimpa 350 g


Rötsimpa 400 g


Årets fjärde nya art - stensimpa
Juni inleddes med en riktigt kul fisketur till Gullmarn med Conny och Tobbe. Det blev ingen superfisk för mig men många arter. Turens bästa fisk var en rötsimpa på 400g som Tobbe fick. Glädjande var också att det fanns en hel del torsk i lite finare format, inte dom där vanliga minitorskarna utan flera över kilot. 

I havet blev det också en hel del flugfiskande efter sik. Kul fiske även om det sällan är några stora fiskar. Särskillt spännande när multar drar in bland siken då och då. Minns jag rätt var det i slutet av juni jag såg multarna för första gången det här året. 

Innan den fjärde nya arten skulle komma blev det gädd- och idfiske i Nordre älv och ett nytt gräskarpförsök. Och så var det då den fjärde nya arten som kunde hämtas efter ett kanontips från Marran. Det var lite problem att kroka fiskarna men till slut satt den där, stensimpan.

Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed