f

2013-11-19

Då kommer sista delen av artrabblet. Tidigare har jag listat de 29 arter jag tror jag kommer behöva fånga för att nå 100. Dessa är några som inte är helt omöjliga men som inte fick vara med på den andra listan.

Bergskädda (Microstomus kitt)
Jag tror jag vet var det svenska rekordet på arten är fångat och jag har varit där massa gånger men någon bergskädda har det inte blivit. Ruskigt svår art i Sverige men Naviabåten lyckades ta arten på en riktad satsning. Det verkar lovande!

Bergvar (Zeugopterus punctatus)
En av mina absoluta favoritfiskar. Jag känner till ett ställe som är infesterat med läppfisk. Jag är sugen på att åka dit och fiska på natten då man borde slippa den största anstormningen av gyltor och snultror. Om det finns bergvar på platsen vet jag dock inte men jag tycker bottnen verkar lovande. Jag vet att det fångats paddtorsk där i alla fall.

Blåkäft (Helicolenus dactylopterus)
Kan inte säga jag läst på särskilt mycket om svenska blåkäftfångster men det verkar ju vara ett fiske som blivit knäckt det senaste. Det känns ju inte som någon lätt art men eftersom det rapporteras fångster sätter jag den på den här listan som inte helt omöjliga fångster om man skulle komma ut på djupet.

Blåkäxa (Etmopterus spinax)
Blåkäxan är också en sån där art som krävs att man kommer ut långt på havet. Gör man det på rätt ställe verkar det inte vara några problem att få arten utan den verkar mer vara en plåga och agntjuv.

Gråhaj (Galeorhinus galeus)
Ingen vanlig fångst direkt men då och då rapporteras det att den här hajen fångas. Nån gång skall man ju ha tur ;)

Håkäring (Somniosus microcephalus)
En extrem fisk som kräver lite extremt fiske. Fångster sker dock. Kommer man ut på Bratten är det väl inte omöjligt. Den får vara kvar på listan.

Knaggrocka (Raja clavata)
Knaggrocka har fångats i Gullmarn. Det finns även andra ställen inte så långt från land där den fångas om jag minns rätt.

Lubb (Brosme brosme)
Lubben är kanske inte någon ovanlig fisk på djupet men det gäller ju att komma ut och göra ett effektivt fiske. Kommer man ut på lubbdjup så

Mindre kantnål (Syngnathus rostellatus)
Jag hittar inga dokumenterade fångster av den här arten på krok i varken Norge eller Sverige. Det sänker ju hoppet lite. Men äta något måste dom ju och små krokar finns det ju. Varför skulle man inte kunna fånga en då liksom? Jag har fiskat på en del nålfiskar som aldrig egentligen visat något intresse, troligen har dessa varit mindre kantnål. Kunde man bara hitta något ställe där dom fanns ofta så man kunde få nöta lite så hade man kanske kunna knäcka arten genom att försöka sig framed olika metoder och agn.

Nissöga (Cobitis taenia)
Också en väldigt väldigt liten fisk med väldigt väldigt liten mun. Fördelen är att det är en sötvattensfisk och då finns den på mer begränsade områden. Jag tror man skall lägga upp fisket på den här arten på samma sätt som för grönlingen, bara skala ner utrustningen lite.

Sjurygg (Cyclopterus lumpus)
Sjurygg fångas ibland. Det var någon som berättade om en fiskerapport på nätet där fångstmannen var ute efter havsöring men hade "problem" med att han bara fick sjurygg. Jag har även läst rapporter om något ställe i Öresund där det i princip är fångstgaranti på arten. Jag har troligen själv sett en liten sjurygg simma förbi under nattligt kikfiske efter skrubbskädda för 10 år sedan.

Skäggtorsk (Trisopterus luscus)
Jag kommer ihåg att det fanns massa skäggtorsk år 2006 vid Fläskberget, efter det verkar det vara glesare mellan fångsterna - bara en registrerad skäggtorsk i storfiskregistret efter det. Jag hoppas att det fångats några mindre skäggtorskar efter det eller att det kommer ett nytt år 2006.

Spetsstjärtad smörbult (Lesuerigobius friesii)
Finns bara två kända spöfångster av den här arten. Adams nu 2013 och en från Norge. Den från Norge var, om jag minns rätt, en riktad satsning från en dykare. Den får vara med på listan för att det nog är väldigt få som fiskar på det djupet med tillräckligt små grejer. Kanske kan jag göra om fångsten?

Tångsnälla (Syngnathus typhle)
En liten nålfisk som jag tror har hyfsat stor mun. Som aandra nålfiskar har jag den på listan tills dess jag fiskat tillräckligt länge på någon för att tro att det inte skall gå att fånga en.

Tångsnärta (Chirolophis ascanii)
Tångsnärta är inte en helt ovanlig art för norska artjägare att fånga. Jag vet också platser där den ofta syns på av dykare. Det är nog svårt att rikta fisket efter den här arten på dessa platser dock. I Norge verkar det vara kikfiske som gäller.

Vitrocka (Dipturus linteus)
Ytterligare en djuphavsart som inte är någon jätteovanlig fångst om man fiskar på rätt sätt på rätt ställen.

1 kommentarer:

Haze sa...

Spännande lista med flera som känns troliga, bergvar är kanske den lättaste utav dem vilket säger en hel del. Kommer du bara ut på Bratten så ska ju lubben och vitrockan komma. Bergskädda och tångsnälla känns väl ungefär lika svåra. Tångsnärtan finns därute! 100+ blir det ;)

Subscribe to RSS Feed