f

2013-11-06

Ryggstrimmig pelamid (atlantisk bonito)

För några år sedan, när jag var uppe i 48 arter, gjorde jag en lista på ca 50 "troliga" arter som återstod. Femtio arter som jag trodde skulle bli dom som jag skulle fånga för att nå 100. Så här 23 arter senare visar det sig att 19 av dessa 23 arter har jag nu fångat jag från den listan. Fyra arter var alltså bonusarter, dessa var pirål, svartmunnad smörbult, guldfisk och vitlinglyra.

Hur som helst har jag nu gjort en ny lista på de 29 arter jag gissar på att jag kommer behöva fånga om jag skall nå 100. På slutet har jag även en lista på några arter som inte är bland de 29 men som ändå är hyfsat troliga. Förhoppningsvis kommer det dyka upp även nya bonusarter förutom alla dessa.

1. Bergsimpa (Cottus poecilopus)
Bergsimpan borde absolut inte bli några problem. Jag och Hasse har en plan som verkar väldigt lovande för arten. Nu är jag ju känd för att säga att en art inte skall vara några problem (nors...) men med tanke på norska och svenska fångster borde verkligen den här arten gå att fånga relativt lätt.

2. Bonito / ryggstrimmig pelamid (Sarda sarda)
Jag grämer mig fortfarande för den här arten. Under bonitofebern var jag ute med Marran och hade ett klockrent hugg men fisken blev aldrig krokad. Man kan fortfarande se tandmärket från boniton på vobblern. Det borde komma tillbaka ryggstrimmiga pelamider tycker jag, om dom nu  inte redan är där ute, och då skall jag vara på plats. Om någon har info om fångade bonitos får ni gärna höra av er.

3. Brunsnultra (Acantholabrus palloni)
En art som finns hyfsat nära kusten tror jag. Har inga direkta planer för arten men det fångas ju en del exemplar av den här arten så omöjligt kan det inte vara. Om någon är sugen på att guida upp en åt mig så är det bara att säga till ;)

4. Femtömmad skärlånga (Ciliata mustela)
En art Fiskeligan-medlemmar allena kan fånga? Misstänker rätt recept för arten är nattligt bottenmete under de kalla månaderna. Plats vet jag men jag vet precis hur meningslöst det kommer kännas att sitta där och frysa i mörkret en kall blåsig decemberkväll. Kanske kan man kombinera detta fiske med en typ ringbukssatsning någon kväll?

5. Fenknot (Chelidonichthys lucernus)
Öresund? Måsteskär? En art som man säkert till slut kommer fånga bara man kommer ut tillräckligt många gånger. Tror det kan vara lurigt att satsa riktat mot arten.

6. Groplöja (Leucaspius delineatus)
Arten är visserligen fredad men har nu bedömts vara livskraftig istället för starkt hotad som den var innan. Kanske kommer fredningen tas bort, kanske kommer en slumpfångst av arten, fisken får i alla fall vara med på listan.

7. Harr (Thymallus thymallus)
Den sista klassiska sötvattenssportfisken jag inte har fångat? Nån gång får det bli en resa norrut för att bocka av arten. Vättern är väl närmsta kända plats att fånga den men där verkar det svårt. Nog lika bra att sikta på något vatten längre norr ut.

8. Havskatt (Anarhichas lupus)
Det är synd att man inte fiskade efter arten när den var lite vanligare. Det verkar ha varit en väldig nedgång på arten och frågan är om den skall vara med på listan ens så svårt som det verkar vara att få den nu. Hoppas ändå att det skulle kunna gå att fånga en någonstans.

9. Hornsimpa (Myoxocephalus quadricornis)
Det här en kul art jag ser fram emot att fiska efter. Jag vet en plats som verkar lovande. Troligtvis blir det en satsning efter den nu på vintern 2014, bara det blir is.

10. Kanadaröding (Salvelinus namaycush)
Kandaröding kan jag inte tänka mig finns i närheten. Nä här är det upp till Norrland som gäller. Hyra båt och trolla runt i Landösjön i Juni?  Någon som är sugen på att hänga på? Något år får det bli en sån satsning.

Fortsättning på artsvammlet kommer senare..

11 kommentarer:

Robert sa...

Harr tog jag "enkelt" i storsjön Östersund för många år sedan. Bottenmetad mask mitt inne i stan gav två st på kort tid. En bit att åka men har du vägarna förbi..,..


Hänger gärna med på kanadaröding, hornsimpa eller andra galenskaper om några år när barnen växt till sig lite och man får tid till lite längre satsningar.

Groplöja finns i ett känt braxenvatten i Skåne.....

Patrik sa...

Ja harr känns överkomlig bara man kommer upp i landet lite.

Groplöja låter spännande!

Haze sa...

Jag är på till de flesta av de där satsningarna ;)

Allt verkar fungera med länkandet från och till Fiskeligan för övrigt ;)

Patrik sa...

Gött Hasse!

Uppdaterade du länken hit eller funkade det ändå?

Haze sa...

Det funkade ändå ;)

Nu ser jag fram emot resten av arterna på din lista ;)

Robert sa...

Harren har ju funnits i vättlefjäll med. Men om det finns några kvar är väl högst osäkert...något för Hasse att forska i vid sjölyckan? Tidigare har man inte fått så mycket svar därifrån när man frågat om gula kortetvattnen..

Patrik sa...

Jag vet, jag har försökt forska i det och har för mig det fortfarande kommer upp någon enstaka harr men jag misstänker det är glest mellan harrarna där.

Det fanns ju även harr i Sisjön för 20 år sedan, under trädet vid badbryggan var ett hett ställe tydligen. Tyvärr fick jag ingen men väl en kompis.

Robert sa...

Jag var där några gånger för länge sen. Mycket vak längs stränderna på kvällen men vi fick bara abborre. Harren lekte ju där uppe också. Kanske gör den det ännu? Riktigt fin sjö var det iallafall.

Haze sa...

Det kom en liten kille till Sjölyckan för ett par månader sedan och sade att han fångat en harr i Vättlefjäll så de kanske finns kvar?

Patrik sa...

Då finns dom säkert, frågan är hur många? Kanske skulle upp och testa!

Robert sa...

Å vilken av sjöarna?

Subscribe to RSS Feed