f

2013-11-08

Klorocka. Fångstman: Fiskeligan-Adam
11. Klorocka (Amblyraja radiata)
Klorockan är en art jag hoppas kunna få i Gullmarn någon vinter. Jag gjorde två försök förra året utan att få någon och ett helt gäng försök året innan när fisket inte ännu hade blivit så populärt, men det blev aldrig någon på dessa försök. Det är ändå en art jag räknar till de enklare som är kvar, det borde bara vara att nöta om det blir is. Blir det inte is kan man ta dom från båt.

12. Kusttobis (Ammodytes tobiatus)
Den här arten tillsammans med sin släkting tobiskungen borde ju inte bli så svårt. Jag har sett och fiskat på tobisstim 2-3 gånger (sist i somras när jag testade undervattensfiske he he) men någon tobis har det inte blivit ännu. Det är ingen jätteovanlig fångst och till slut kommer den väl sitta där. En sak som försvårar det hela är att tobis verkar ganska ovanlig i mina hemmavatten.

13. Leopardbult / leopardfläckig smörbult (Thorogobius ephippiatus)
Det här tror jag är en art som inte borde vara så jäkla svår? Dom är relativt stora och dom är smörbultar. I Norge fångas dom på riktat fiske. Frågan är om inte det fångats en del leopardfläckiga smörbultar i Sverige också men som misstagits för Svarta smörbultar. Det skall inte vara helt klockrent lätt att se de röda fläckarna när fiskarna är på land. Jag har lite teorier om hur jag skall få den här arten och planerar att försöka göra efterforskningar för att få den här arten.

14. Lerskädda (Hippoglossoides platessoides)
Öresund eller Gullmarn. Har gjort några försök på Gullmarn men krävs nog mer tid. Känns som en liten lurig art som nån gång plötsligt kommer sitta där på kroken. Kanske under något rocka/långebarn-försök på Gullmarn?

15. Långa (Molva molva)
Jag har inte långa på min lista. Jag vet inte riktigt var jag kan hoppas att fånga en. Kanske nånstans i Måseskärsvattnet, bara jag kan komma ut dig på något sätt. Det har fångats långa i Gullmarn också men det kryllar inte direkt av dom.

16. Mal (Silurus glanis)
 Malen är Sveriges enda nationellt fridlysta art vilket omöjliggör riktat fiske efter den. Den verkar vara väldigt vanlig i vissa vatten och det verkar som den kommer bli ännu vanligare vilket gör att den ändå får hamna på min lista. Kanske stryks fridlysningen, kanske kommer arten som en bonusfångst under annat fiske.

17. Norsjäveln (Osmerus eperlanus helveticus satanas)
Ytterst envis art som lätt kommer fångas under 2014. Jag vet en sjö där dom hugger. Jag var där. Jag såg dom på ekolodet. Dom högg. Jag missade hugget. Det får bli på pimpel från isen arten fångas eller under norsleken när dom stiger mot lekplatserna.

18. Pigghaj (Squalus acanthias)
En till art man inte skall rikta fisket mot. Trots det sker fångster regelbundet bara man är på rätt plats. Jag hoppas på en bonusfångst, kanske under fiske efter långa?

19. Siklöja (Coregonus albula)
Jag är väldigt tveksam till att ha arten på den här listan. Det verkar som det är en väldigt svår art att krokfånga. Vissa säger det är hur enkelt som helst att ta den på flytande bröd men jag känner mig skeptisk till det tills jag sett det själv. En metod jag fått tips om som jag däremot tror på är ytterst små torrflygor. Jag har ändå siklöja på listan då den är en sötvattensfisk som då också finns på ett begränsat område samt ju är väldigt vanlig.

20. Silverruda (Carassius gibelio)
Silverruda skiljs från guldfisk och vanlig ruda. Jag kan inte säga jag pluggat på arten särskilt mycket men jag har förstått att det finns vatten på Gotland som hyser silverruda. Om arten finns på närmare ställen vet jag inte men jag har åkt till Gotland innan för att fiska efter en ny art.

Nästa gång forstätter jag rabbla upp art 21-29 

2 kommentarer:

Adam sa...

Anar man en viss frustration här Patrik, över art nr 17. Har du övervägt terapi, du vet det är inte bra att bära en massa ilska inom sig.Ostillad frustration kan resulterar i tveksamma beslut. Man har ju redan börjat skönja några ytterst märkliga ageranden - som att simma ut med spö i handen och fiska på småfisk(med en massa vittnen dessutom). Handen på hjärtat hur många i Sverige/världen tror du gör något sådant! Men än tror jag inte att det är för sent, det kan gå att rädda ditt förstånd...
;)

Patrik sa...

Ja jag vet. Jag behöver hjälp! Jag tror den bästa medicinen skulle vara att fånga norsen helt enkelt. Men för varje försök blir jag lite mer och mer frustrerad och galen. En ond cirkel liksom ;)

Subscribe to RSS Feed